HomeNieuws"Houd rekening met volksgezondheid bij nieuwe aanplant"

"Houd rekening met volksgezondheid bij nieuwe aanplant"

De gezondheidsproblemen veroorzaakt door bijvoorbeeld de teek en de eikenprocessierups, met een explosieve groei tijdens de afgelopen zomer, geven aan dat het planten van bomen een zorgvuldige strategie vergt, zeker in stedelijke gebieden. ‘Precision tree-planting’ noemt onderzoeker Peng Jia van de Universiteit Twente (ITC) het. Dit kan onderbouwd worden met een cross-disciplinaire benadering die hij ‘spatial lifecourse epidemiology’ noemt en die gebruik maakt van satellietdata, kunstmatige intelligentie en locatiebewuste technologie. Jia en zijn collega’s schrijven deze aanbevelingen in de Nature Plants, een van de journals van Nature.

Het lijkt tegenstrijdig: het planten van bomen in stedelijke gebieden is goed voor een gezonde en aantrekkelijke omgeving en helpt in de strijd tegen klimaatverandering. Tegelijk introduceert diezelfde klimaatverandering nieuwe gezondheidsproblemen die direct te maken hebben met bomen en planten. Mildere winters en een warmer voorjaar, bijvoorbeeld, veroorzaakten vorig jaar een explosieve groei van het aantal eikenprocessierupsen, met serieuze gezondheidsproblemen en allergische reacties. In landen als Nederland bleek de capaciteit om deze rups te bestrijden, onvoldoende. Het monitoren van agrarische data met satellietdata en remote sensing laat opnieuw een winter zien die in heel Europa bovengemiddeld zacht is geweest. "Zonder maatregelen vooraf, kan dit komende zomer opnieuw tot een uitbraak lijden van de eikenprocessierups", aldus dr. Tiejun Wang van de UT-faculteit ITC (Geo-information Science and Earth Observation) Hij is, evenals dr. Peng Jia, een van de auteurs van de publicatie in Nature Plants.

One Health

De trend om lanen van jonge eiken te planten,  op zichzelf een duurzame keuze, bleek hier onvoorziene bijwerkingen te hebben. Simpel is dit niet: gedurende het seizoen werd ook de komst van de dennenprocessierups al voorspeld. Voeg daarbij het probleem met teken, en de vraag rijst: wat is verstandig om te doen? Het vakgebied ‘spatial lifecourse epidemiology’, zoals UT onderzoeker Peng Jia het noemt, combineert veel ingrediënten die een gemotiveerde keuze kunnen faciliteren. Er is een rijkdom aan informatie beschikbaar uit satellietdata en ‘location aware’ technologie, en die is te combineren door gebruik te maken van kunstmatige intelligentie. Gezondheid van mens, dier en omgeving ziet hij daarbij als ‘One Health’. De geïntegreerde aanpak helpt, verwacht hij, bij de besluitvorming door locale autoriteiten en zorginstanties.

Young investigator award

Binnen de ITC-faculteit werken de afdelingen Natural Resources en Earth Systems Analysis hiervoor nauw samen. Peng Jia heeft zelf het initiatief genomen tot het International Initiative on Spatial Lifecourse Epidemiology (ISLE). Hij is een expert in het combineren van grote hoeveelheden data, gebruikmakend van de nieuwste technologie van. Zo publiceerde hij eerder onderzoek dat een verbinding legt tussen de omgeving en obesitas. In 2019 kreeg hij de Young Investigator Award van de International Journal of Environmental Research and Public Health.

Het correspondence paper ‘Worsening of tree-related public health issues under climate change’, door Peng Jia, Tiejun Wang, Arnold van Vliet, Andrew Skidmore and Maarten van Aalst, is gepubliceerd in Nature Plants, een van de Nature-journals.

ir. W.R. van der Veen (Wiebe)
Persvoorlichter (aanwezig ma-vr)
+31 53 489 4244 | +31 6 12185692