HomeNieuwsSafety cube breed inzetbaar bij innovaties
Mohammad Rajabali Nejad

Safety cube breed inzetbaar bij innovaties

Dr. Mohammad Rajabali Nejad, onderzoeker aan de UT, en zijn team werken aan een vierjarig onderzoek om de hard nodige vernieuwingen in het treinverkeer probleemloos te laten verlopen. ProRail, de NS en topsector HTSM investeren 1,6 miljoen in het onderzoek. Dr. Rajabali Nejad: “Wij hebben een concept bedacht genaamd de ‘Safety Cube’. Dit concept helpt ons een volledig beeld te krijgen bij het invoeren van innovaties." De theorie van dit concept is onlangs gepubliceerd in het artikel “Systems Integration Theory and Fundamentals” in het internationale Journal of Safety and Reliability dat wordt uitgegeven  door Taylor & Francis.

De wetenschappelijke toepassing van de theorie van de Safety Cube is bemoedigend. De Safety Cube verbindt drie primaire aspecten van social, technical, and environmental met elkaar. Die aspecten zijn van hoge prioriteit voor onderzoekers zoals bijvoorbeeld de onderzoekers van de 4TU federation en Resilience Engineering. Rajabali Nejad zegt dat de theorie breed inzetbaar is bij alle innovaties, van vervoersmiddelen tot huishoudproducten. De Safety Cube theorie biedt ontwerpers een simpele maar toch krachtige handleiding voor de integratie.

Safety Cube is al gepresenteerd in bijvoorbeeld System of Systems Engineering, Anchorage, Alaska, U.S.A. en in het jaarcongres Industriële veiligheid 2020, Utrecht, Nederland.

Safety Cube concept

Bij het invoeren van een nieuw innovatief product of systeem is veiligheid de basis voor een succesvolle integratie. Drie onderdelen zijn bij het ontwerpen van belang: de techniek (system), de mens (social) en de omgeving (environmental). En de interactie tussen die drie elementen. In feite zijn er dus in totaal zes onderdelen, net zoveel als de vlakken van de kubus om rekening mee te houden. Dr. Rajabali Nejad legt uit: “Het probleem wordt door het kubus concept tastbaar. Alle vlakken van een kubus zijn even groot. Dat maakt duidelijk dat elk onderdeel van belang is. Het lijkt eenvoudig, maar de Safety Cube houdt met zeer veel complexe variabelen rekening zoals tijd en hiërarchie."

Veiligheid

Veiligheid is een must om in de markt te zijn, maar het is vaak niet expliciet aanwezig in het begin van het ontwerpproces, legt Rajabali Nejad uit. Bij de module  ‘Safety by Design’ leren wij de studenten om genoeg ruimte te creëren voor veiligheid in het ontwerpproces. Op de website SafetyCube.com staat meer informatie over  de ontwikkeling van de Safety Cube theorie en ook worden voorbeelden gegeven van de integratie van de stedelijke en industriële vervoersmiddelen.

Meer informatie

Dr. Mohammad Rajabali Nejad is docent aan de Faculteit ET, UT. Zie ook: Website SafetyCube.com.

drs. M.M.J. van Hillegersberg - Hofmans (Martine)
Persvoorlichter (aanwezig, ma, di, do)