HomeNieuwsIamFluidics wint Academic Startup Competition 2020

IamFluidics wint Academic Startup Competition 2020

IamFluidics behoort tot de 10 winnaars van de Academic Startup Competition. Een vakjury koos woensdag 25 november uit de twintig genomineerden 10 winnende startups. Naast de titel van "Best Academic Startup 2020" mag de spin-off van de Universiteit Twente deelnemen aan een exclusief incubatieprogramma en krijgen zij coaching om hun ontwikkelkansen te vergroten.

De finalisten van de Academic Startup Competition werden geselecteerd op basis van hun waardepropositie, het innovatieve karakter van hun technologie, de potentie van hun business- en verdienmodel, en de samenstelling van het team van de startup. Naast IamFluidics behoorde het Twentse ECsens ook tot de finalisten.

Volgende generatie microdeeltjes

Tom Kamperman (foto), co-founder en CTO IamFluidics is blij met de winst. "Deze prijs helpt om onze (in-air microfluidics) technologie door te ontwikkelen als platform voor de volgende generatie microdeeltjes. Vijf jaar geleden was dit een idee in het lab op de UT, nu is IamFluidics een bedrijf dat klaar is om te produceren. De komende jaren gaan we nieuwe oplossingen ontwikkelen voor diverse markten. Wij zijn vereerd met deze prijs, die we hebben kunnen winnen door de enorme inzet van het team. Daarnaast is de waardevolle support vanuit de Universiteit Twente, Novel-T en onze investeerder Innovation Industries essentieel geweest om hier te komen."

Veelbelovende technologie

IamFluidics is een veelbelovende spin-off van de Universiteit Twente. Het bedrijf ontwikkelde een technologie waarmee ze de productie van kleine druppeltjes en deeltjes tot duizend keer sneller maken. Door vloeistoffen te manipuleren in de lucht, worden grondstoffen gevormd voor o.a. medicijnen, cosmetica, en voedsel op basis van natuurlijke materialen. “Hierbij wordt de levensduur van de werkzame stoffen verlengd, wat een uitdaging is omdat natuurlijke stoffen zoals smaakstoffen of vitamines vaak snel degraderen”, aldus Tom Kamperman.

Over de Academic Startup Competition

De Academic Startup Competition is een initiatief van de Vereniging van Universiteiten (VSNU), de Netherlands Academy of Technology and Innovation (AcTI) en Techleap. Met de verkiezing zetten de organisatoren valorisatie en academische startups vanuit de universiteiten internationaal in de spotlight.
Kijk op de website voor meer informatie over de competitie, de jury en de winnende startups.

Meest ondernemende universiteit

De Universiteit Twente werd afgelopen jaar voor de vierde keer op rij door ScienceWorks uitgeroepen tot 'Meest ondernemende universiteit van Nederland'. De uitverkiezing onderstreept het pionierende karakter van de universiteit en toont de innovatiekracht van het Twentse systeem en de regio. Het team van Novel-T levert zowel onderzoekers als studenten namens de Universiteit Twente alle support en tools om baanbrekende onderzoeksresultaten en kansrijke business cases naar de markt te brengen.
Meer info: utwente.nl/business/meest-ondernemende-universiteit

J.C. Vreeman (Jochem)