HomeNieuwsBetonkanoteam Universiteit Twente klaar voor het Europees Kampioenschap

Betonkanoteam Universiteit Twente klaar voor het Europees Kampioenschap

Een kano van beton, drijft dat wel? De vraag die bij iedereen opkomt bij het horen van het woord ‘betonkano’. De BetonBrouwers, het betonkanoteam van de Universiteit Twente, bewijzen dat het kan. Ze zijn klaar voor het officieuze Europees Kampioenschap van 2019. Op de jaarlijkse Nederlandse BetonKanoRace, welke plaatsvond op 25 mei, heeft het team al twee van de drie snelheidsprijzen in de wacht weten te slepen. Nu wacht op 29 juni de Duitse BetonKanuRegatta. Door het brede Europese deelnemersveld ook wel gezien als het officieuze EK.

Dat het maken van een betonkano geen eenvoudige zaak is, blijkt wel uit de voorbereidingen die het team in de afgelopen maanden deed. In september 2018 is begonnen met de voorbereidingen voor de wedstrijden. Er werd gebrainstormd over nieuwe innovaties en er zijn plannen opgesteld voor het vervangen van de mal waarin de kano “gestort” wordt. Deze plannen leidden uiteindelijk tot een compleet doorgerekend ontwerp, waardoor de kano licht, snel en wendbaar werd zonder de sterkte te verliezen. Kennis over vloeistofmechanica, betontechniek en de kanosport komen hierin samen.

Nieuwe materialen

Naast de nieuwe mal, hebben de BetonBrouwers dit jaar gekeken naar nieuwe materialen om te gebruiken in het beton. Waarbij in normaal beton gebruik wordt gemaakt van zand en grind, gebruiken de BetonBrouwers in hun kano’s geëxpandeerde glaskorrels, een soort piepschuim van glas. Dit materiaal is lichter dan zand, waardoor de kano’s lichter worden. Voor een aantal nieuwe kano’s is echter zelfs een ander, nóg lichter materiaal gebruikt: 3M glasbubbels. Dit zijn, zoals de naam al doet vermoeden, kleine balletjes glas gevuld met lucht. Dit is nog lichter dan de geëxpandeerde korrels, waardoor de kano’s nog lichter en sneller gemaakt kunnen worden. Een kano van 6 meter lang en 70 centimeter breed weegt dan nog maar 50 kg.

Kracht-en techniektrainingen

In de kanosport is de juiste kano uiteraard belangrijk, maar wellicht nog belangrijker zijn de kanoërs zelf. Al vanaf november zijn een viertal dames en een viertal heren bezig met hun trainingen. In de winter met kracht- en techniektrainingen in het zwembad. Sinds enige weken zijn ze zij ook op het Twentekanaal te vinden. Om te zorgen dat de trainingen zo effectief mogelijk zijn, hebben de BetonBrouwers een trainingskano. Deze trainingskano heeft dezelfde vorm als de betonnen kano’s, maar is gemaakt van kunststof, waardoor deze niet zo kwetsbaar is als een betonnen kano. In de trainingsboot kunnen nieuwe kanotechnieken uitgeprobeerd worden.

Duitse BetonKanoRegatta

De Duitse BetonKanoRegatta vindt plaats op 29 juni 2019 in Heilbronn. In Duitsland willen de BetonBrouwers de officieuze Europese titel weer terugveroveren, nadat twee jaar geleden zowel bij de dames als de heren een tweede én derde plek het maximaal haalbare bleek. Het team heeft er vanwege de geoptimaliseerde kano’s en de training van de afgelopen maanden vertrouwen in dat er mogelijkheden zijn om deze resultaten bij de komende race te overtreffen.

Meer weten? Website: www.BetonBrouwers.nl Facebook:  www.facebook.com/BetonBrouwers Mail:  extern@BetonBrouwers.nl

drs. J.G.M. van den Elshout (Janneke)
Persvoorlichter (aanwezig ma-vr)