HomeNieuwsStaatssecretaris Keijzer bezoekt UT op Hannover Messe

Staatssecretaris Keijzer bezoekt UT op Hannover Messe

Innovatieve Nederlandse techbedrijven, startups en kennisinstellingen goed positioneren om internationaal te kunnen groeien en de samenwerking met Duitse partners intensiveren. Dat zijn doelen van het bezoek van staatssecretaris Mona Keijzer (Economische Zaken en Klimaat) op maandag 1 en dinsdag 2 april aan de Hannover Messe 2019, één van de grootste industriële beurzen ter wereld. De Universiteit Twente is prominent aanwezig op de Hannover Messe.

Meer dan honderd Nederlandse ondernemers en kennisinstellingen presenteren op de beurs hun innovaties op het gebied van high tech, digitalisering in de industrie en slimme mobiliteit aan ruim 200.000 bezoekers uit meer dan negentig landen. Keijzer gaat langs een groot aantal van hen en spreekt in Hannover bovendien met haar Duitse collega’s over samenwerking op het gebied van digitalisering (smart industry), kunstmatige intelligentie en onderzoek & ontwikkeling.

Hannover Messe Challenge

Staatssecretaris Keijzer ontvangt dinsdagochtend zo'n 500 Nederlandse middelbare scholieren en vijftig docenten die deelnemen aan de Hannover Messe Challenge, het ‘grootste technische schoolreisje van Nederland’. Negen universiteiten en veertien hogescholen organiseren een tweedaags programma waarin kiezen voor technologie of technische wetenschap centraal staat.
Op dag één volgen zij een breed programma op de Universiteit Twente. Op dag twee reizen de deelnemers naar Hannover om kennis te maken met Nederlandse en internationale techbedrijven en kennisinstellingen. Tijdens het evenement werken de leerlingen aan een eindopdracht met een wedstrijdelement.

Lees hier meer over (het programma van de) Hannover Messe Challenge.

Innovatie Hackathon

Teams van internationale wetenschappers, studenten en startups nemen in Hannover deel aan een Innovatie Hackathon. Ze presenteren hun oplossingen in het Holland High Tech House aan staatssecretaris Keijzer. Specifiek kijken de teams naar onder andere de inzet van robots en digitalisering om het oogsten van (steen)fruit te verbeteren en hoe we onszelf beter kunnen organiseren en beschermen tegen de toenemende dreiging van cybercrime. Namens de UT nemen studenten van Solar Team Twente en Solar Boat Twente, die met zonneauto en zonneboot present zijn op de Hannover Messe, hieraan deel.

Hechte samenwerking

De UT en de andere Nederlandse technische universiteit laten in Hannover zien op welke wijze zij middenin de maatschappij staan. ze richten hun blik naar buiten en spelen steeds meer een sleutelrol in het verbinden van excellent onderzoek met externe partners. Om als Nederland voorop te blijven lopen met technologische innovaties, is een hechte samenwerking tussen universiteiten en bedrijven essentieel. Hoe dat eruit kan zien, ervaar je in de Holland High Tech Stand in Hal 2 op de Hannover Messe, van 1 tot 5 april 2019.

Lees hier meer over de rol van de technische universiteiten op de Hannover Messe 2019.

J.C. Vreeman (Jochem)
Persvoorlichter (aanwezig ma-vr)