HomeNieuwsERC Consolidator Grant voor UT-wetenschapper Sarthak Misra

ERC Consolidator Grant voor UT-wetenschapper Sarthak Misra

De UT-wetenschapper Sarthak Misra heeft een European Research Council (ERC) Consolidator Grant ontvangen. Sarthak Misra is hoogleraar aan het departement Biomechanical Engineering (Faculteit ET). Hij krijgt 2,35 miljoen euro om zijn onderzoek naar de ontwikkeling van nieuwe stuurbare instrumenten voor minimaal-invasieve chirurgie verder uit te breiden.

Project MAESTRO

In zijn project MAESTRO (Magneto-Acoustically Engineered Steerable Robots) wil Prof. Misra een robotsysteem ontwerpen dat een breed scala aan diagnostische en therapeutische microrobots nauwkeurig kan afleveren met behulp van ultrasone en fluorescentiebeelden. "Een nieuwe sonde en microrobots zullen worden ontworpen en geëvalueerd in klinisch relevante scenario's met realistische fysiologische functionaliteiten", zegt Prof. Misra. De opgedane kennis zal toepasbaar zijn op een reeks flexibele instrumenten.

Eerdere subsidies

Aan Prof. Misra zijn al verschillende subsidies toegekend, zoals de ERC Proof of Concept grant in 2017 voor zijn werk aan flexibele naalden, een ERC Starting Grant in 2014 en VENI (2010) en VIDI (2015) prijzen van de Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek (NWO). Bezoek de website van het Surgical Robotics Laboratory voor meer informatie over het onderzoek van Prof. Misra.

prof.dr. S. Misra (Sarthak)
Full Professor Surgical Robotics
K.W. Wesselink - Schram MSc (Kees)
Wetenschapscommunicatiemedewerker (aanwezig ma-vr)