HomeNieuwsWater saai? nee hoor! tweedaags grensoverschrijdend scholierenseminar

Water saai? nee hoor! tweedaags grensoverschrijdend scholierenseminar

Op 20 en 21 november 2019 komen er ruim 70 Nederlandse en Duitse leerlingen naar de UT voor een tweedaags seminar over Klimaat, Waterbeheer en Technologie. Aanstaande woensdag en donderdag vindt namelijk de derde editie van het Euregio Scholierenseminar plaats op de Universiteit Twente, georganiseerd door Pre-U in samenwerking met waterschap Vechtstromen.

Doel van het Scholierenseminar is om de leerlingen aan de slag te laten gaan met actuele thema's, die spelen in Europa en de grensregio's. Bart van Winsen, initiatiefnemer van het de seminars: “Ik ben ervan overtuigd dat de leerlingen op deze manier sterker betrokken kunnen worden bij Europese aangelegenheden. Zo wordt bijgedragen aan de grensoverschrijdende contacten en wordt geïnvesteerd in de toekomst van de samenwerking in het grensgebied.”

Programma

De ruim 70 leerlingen, van 5 middelbare scholen uit Nederland en Duitsland, komen bijeen op het tweedaagse, Engelstalige seminar en volgen een inspirerend programma. De eerste dag wordt geopend met een interessante keynote lezing van KNMI hoofddirecteur prof.dr. Gerard van der Steenhoven. Daarna zullen de leerlingen in drie groepen worden opgesplitst om te gaan brainstormen over diverse cases. De leerlingen kunnen kiezen uit de onderwerpen: watermanagement, civiele techniek of membraan technologie / waterzuivering. Op dag 1 zijn UT-experts betrokken bij de workshops die de leerlingen volgen.

Tijdens de tweede dag staan experts van bedrijven en organisaties centraal en werken de leerlingen aan een eindproduct rondom hun case. Aan het begin van dag 2 starten we met een inspiratielezing door dr. Rick Hogeboom over de ‘Waterfootprint’.

Bijzonder is dat de leerlingen ’s middags kennis mogen maken met grensoverschrijdende politiek met Europarlementariër, Dr. Mohammed Chahim. Hij neemt de leerlingen mee in de Europese aandacht voor klimaat- en watervraagstukken.

Scholen uit grensregio

De Duitse en Nederlandse scholen die met een delegatie leerlingen deelnemen aan het Scholierenseminar 2019 zijn: Het Stedelijk Lyceum, locaties College Zuid en Kottenpark, Bataafs Lyceum, Werner-von-Siemens-Gymnasium en Alexander-Hegius-Gymnasium.

Sponsors en organisatie

Het Euregio Scholierenseminar 2019 wordt mogelijk gemaakt door het INTERREG-programma Deutschland-Nederland, medegefinancierd door de Europese Unie. Verdere bijdragen komen van het Ministerium für Schule und Bildung en de Staatskanzlei van de Duitse deelstaat Nordrhein-Westfalen, en de provincies Overijssel en Gelderland. De organisatie ligt in handen van Pre-U van de Universiteit Twente in samenwerking met waterschap Vechtstromen.

drs. M.M.J. van Hillegersberg - Hofmans (Martine)
Persvoorlichter (aanwezig, ma, di, do)