HomeNieuwsUT introduceert Hypatia leerstoelen voor vrouwelijke hoogleraren

UT introduceert Hypatia leerstoelen voor vrouwelijke hoogleraren

De Universiteit Twente wil in de komende jaren ten minste tien vrouwelijke hoogleraren aantrekken. Naast extra aandacht voor vrouwelijk talent bij het invullen van “reguliere” hoogleraarvacatures, is besloten om vijf prestigieuze Hypatia leerstoelen in te stellen en hier vacatures voor open te stellen. De posities zijn vandaag gepubliceerd via utwente.nl/vacatures.

Wat zijn de Hypatia leerstoelen?

HypatiaDe Hypatia leerstoelen zijn ingesteld om het aandeel van vrouwelijk talent in hogere academische posities te vergroten. De naam Hypatia komt van de 4e- / 5e- eeuwse Griekse geleerde Hypatia, docente op het gebied van de Wiskunde en Filosofie en volgens de overlevering de eerste vrouwelijke wiskundige. Zij was in staat haar fenomenale kennis op zo’n inspirerende manier over te brengen dat zij in haar tijd een invloedrijke vrouw was. Ze is daarmee een lichtend voorbeeld van High Tech, Human Touch.

Unieke kans

Een Hypatia hoogleraarschap is een unieke kans voor vrouwelijke hoogleraren, omdat samen met hen gekeken zal worden naar hoe zij hun specifieke onderzoek binnen de Universiteit Twente kunnen vormgeven en verder kunnen uitbouwen.

Voor de UT is dit een unieke kans, omdat het ons zal helpen de diversiteit  binnen onze organisatie te verbeteren. Dit leidt tot betere prestaties, meer innovatie, gelijkere kansen en een aantrekkelijkere positie op de arbeidsmarkt.

Meer informatie

Via www.utwente.nl/go/fullprofessor-hypatia vind je meer informatie over dit initiatief en de vacatures.

L.P.W. van der Velde MSc (Laurens)
Woordvoerder College van Bestuur (CvB)