HomeNieuwsNieuwe cateraar Universiteit Twente introduceert 'Foodcity'

Nieuwe cateraar Universiteit Twente introduceert 'Foodcity'

Na het doorlopen van een Europees aanbestedingstraject is vandaag, 1 maart 2018, de gunning voor de catering van de Universiteit Twente definitief. Vanaf 1 juli 2018 verzorgt Appèl de catering op de campus met het thema ‘FoodCity,’ een combinatie van unieke foodstations die op iedere locatie een eigen karakter krijgen. Appèl is al ruim veertig jaar actief in de catering binnen het bedrijfsleven en door de overname van onderwijscateraar Markies Catering sinds 2014 ook in het onderwijs.

AANBOD GERICHT OP WENSEN EN BEHOEFTEN UT GEMEENSCHAP
In het voorbereidend traject heeft de UT uitgebreid onderzocht wat de wensen en behoeften waren van de UT gemeenschap. Zo is op 14 september 2017 een Foodmarkt op het O&O plein georganiseerd, waar potentiële kandidaten de kans kregen om een eigen ‘Single Product’ te presenteren. Studenten en medewerkers bezochten alle stands en kregen de kans kennis te maken met de markt. Appèl was hier aanwezig met verse circulaire soep. Voor Appèl werkte de presentatie ook andersom: “Waar we normaal een plan moeten gaan schrijven op basis van ‘papier’, kregen we een unieke kans om onze belangrijkste doelgroepen alvast te leren kennen. Dit, in combinatie met de definitieve uitvraag waarin ondernemerschap, creativiteit en pionieren centraal stonden, heeft ons enthousiasme aangewakkerd om vol voor dit project te gaan,” aldus Hans Zwartkruis, salesmanager Onderwijs van Appèl.

Na de Foodmarkt waren er ook aantal ‘keukentafelsessies’en heeft een vertegenwoordiging van het management van de UT de uitkomsten gepresenteerd gekregen. Hieruit kwam naar voren dat zaken als internationalisering, aandacht voor de verschillende eetculturen, warme maaltijden, producten voor de snelle verkoop, variatie binnen het concept, verse soepen en salades en meer vegetarische opties belangrijk gevonden worden.

DE CAMPUS ALS FOODCITY: WERELDSE GERECHTEN NAAR DE CAMPUS
In het aanbestedingstraject heeft de UT het concept ‘Verrassend Onderscheidend’ gehanteerd. Met dit concept zou op iedere locatie op de campus een onderscheidend concept op basis van één bepaald product moeten komen. Dit heeft Appèl geïnspireerd om op een unieke manier het aanbod op de campus te organiseren via het thema ‘FoodCity.’

FoodCity gaat over beleven, ontmoeten en experimenteren. Het cateringsconcept omvat een unieke verzameling van single products. Alle locaties krijgen vanaf de zomer 2018 een uniek en duidelijk karakter, passend bij de Vision 2020. De bestaande restaurants op de campus worden hierop aangepast en soms zelfs volledig verbouwd door Appèl. Op de campus ontstaan zo combinaties van  foodcourts, een pop-up store, een Italiaans restaurant en een gave studentenkroeg.
Ook de nieuwe gebouwen voor het TechMed Centre en het ITC worden meegenomen in het totaal.

Hans Zwartkruis van Appèl deelt zijn enthousiasme: "Deze unieke uitvraag past ons perfect. We kijken altijd naar de specifieke wensen van de klant en de mogelijkheden van de locaties en creëren zo een uniek concept. We zijn erg dankbaar voor het vertrouwen dat we hebben gekregen van de Universiteit. We gaan met veel plezier aan de slag, pionierend en experimenterend, geheel in lijn met ons eigen DNA en de visie van onze opdrachtgever.

PLANNING
De komende maanden staan in het teken van de overdracht tussen de huidige cateraar Sodexo en nieuwkomer Appèl. Parallel starten de gesprekken met de verschillende stakeholders van de locaties en wordt de planning voor de verbouwing van de huidige restaurants doorgenomen.

De verbouwingen vinden plaats in de zomervakantie waardoor de overlast zo beperkt mogelijk wordt gehouden.

INFORMATIE
Voor vragen en meer informatie kun je terecht bij projectmanager Campus & Facilitymanagement, Eveline Kuypers  e.e.kuypers@utwente.nl

Contactpersoon algemeen: Bertyl Lankhaar, woordvoerder College van Bestuur, M: 06 2002 7435