HomeNieuwsUT zet Zwarte Cross traditie voort
Guus Rijnders op de Zwarte Cross
Dave Blank op de Zwarte Cross
Vanessa Evers tijdens mini-college Zwarte Cross

UT zet Zwarte Cross traditie voort De Universitent op de Zwarte Cross is er dit jaar op 24, 25 en 26 juli in Lichtenvoorde weer bij

De Universitent op de Zwarte Cross is er dit jaar op 24, 25 en 26 juli in Lichtenvoorde weer bij. Het is alweer de negentiende editie van het festival waarbij bezoekers ook dit jaar getrakteerd worden op colleges over onder andere nanotechnologie, natuurkunde, klimaatverandering en robotica. De Universitent heeft dit jaar een nieuwe look en feel en is wederom te vinden op de theaterweide en opgenomen in het theaterprogramma van de Zwarte Cross.

De Zwarte Cross in Lichtenvoorde, met vorig jaar een recordaantal van ruim 185.000 bezoekers, is een bizarre mix van motorcross, muziek, stunts, theater, humor en veel gekte en spektakel. Tussen al dit geweld bleek in de voorgaande vijf edities van de Universitent al dat wetenschap een welkome aanvulling is. In 2014 trok de Universitent opnieuw meer dan duizend geïnteresseerden. Dit jaar vormt de wetenschap een nog belangrijker ingrediënt. Bezoekers kunnen van 24 tot en met 26 juli drie dagen lang genieten van de meest gepassioneerde wetenschappers die colleges geven waar de vonken vanaf springen.

Universitent op de Zwarte Cross

Organisator Guus Rijnders stelde vanuit het onderzoeksinstituut MESA+ van de Universiteit Twente het programma samen. “Wetenschap is hot, dat merk je aan alles”, vertelt Guus Rijnders. “De organisatie van de Zwarte Cross is daarvan overtuigd. Daar zijn we natuurlijk blij mee. De Universitent is een echte blikvanger waarin wetenschap op een populaire manier wordt getoond aan het grote publiek. We zijn trots op de samenwerking.”

Wetenschappers en muziek

De Universitent heeft zo’n 150 zitplaatsen en biedt ook nog staanplaatsen. De band Playin’ L-Street Band & Friends, met Guus Rijnders als gitarist zorgt voor de muzikale invulling. De studenten van Science on Tour verzorgen proefjes onder de noemer huis-tuin-en-keukennatuurkunde. Daarbij komen onder andere supergeleiding, hoogspanning, een Van der Graaf Generator en een Vortex machine aan bod.

De UT heeft diverse topwetenschappers en de volgende colleges op het programma staan:

Vrijdag 24 juli 2015 13:00 – 17:00 uur

Gertjan Koster, "Zwarte cross 1000 jaar na dato"

Mireille Claessens, "Hoe actief zijn jouw eiwitten?"

Ton Spil, "Serious gaming, serious business"

Hanneke Gelderblom, "De fysica van festivalvloeistoffen: koffie en bier"

Albert van den Berg, "Gezonde Chips"

Kerensa Broersen, "Grijze massa op de Zwarte Cross"

Zaterdag 25 juli 2015 13:00 – 17:00 uur

Floris Zwanenburg, "Kun je op één atoom rekenen?"

Albert van den Berg, "Gezonde Chips"

Mark Huiben, "Høken geeft energie"

Edwin Dertien, "De robots komen, wat nu?"

Jeroen Cornelissen, "Van dansende plastics tot oplosbare bierbekers"

Guus Rijnders, "Plas ruikt beter dan je denkt!"

Zondag 26 juli 2015 13:00 – 17:00 uur

Mark Huiben,  "Høken geeft energie"

Ton Spil, "Serious gaming, serious business"

Manfred te Grotenhuis. "Toeval bestaat niet!" (Radboud Universiteit)

Guus Rijnders, "Plas ruikt beter dan je denkt!"

Alexander Brinkman, "Wat quantummechanica zo interessant maakt"

Gertjan Koster, "Zwarte cross 1000 jaar na dato"

Videoverslag UT op de Zwarte Cross 2014

drs. J.G.M. van den Elshout (Janneke)