HomeNieuwsPrestigieuze ERC Consolidator Grant voor Sonia García Blanco

Prestigieuze ERC Consolidator Grant voor Sonia García Blanco

Het is deze weken spitsuur in het kantoor van Sonia García Blanco. De onderzoeker, werkzaam voor MESA+ en de TNW-groep Optical Sciences, heeft in februari de prestigieuze ERC Consolidator Grant toegekend gekregen. De subsidieovereenkomst is onlangs afgerond. Om al het werk gedaan te krijgen, wordt elke minuut van de dag benut.

ERC Consolidator Grant

Met de Consolidator Grant helpt de European Research Council (ERC) uitmuntende onderzoekers die hebben bewezen dat ze in staat zijn om een eigen onderzoeksgroep te leiden. García Blanco, die haar doctoraat behaalde aan de University of Glasgow in de Optoelectronics Group en daarna haar postdoctoraalonderzoek uitvoerde aan de University of Toronto, gevolgd door bijna zes jaar als wetenschappelijk medewerker aan de Institut National d'Optique (Québec), deed een succesvolle subsidieaanvraag voor het RENOS project (Rare-earth doped novel on-chip sources).

Het doel van RENOS is het ontwikkelen van compacte, goedkope, energiezuinige en in te stellen lasers en frequentiekammen in frequenties die met de huidige technologie moeilijk te bereiken zijn. Een succesvolle ontwikkeling van deze technologie maakt de weg vrij voor nieuwe wetenschappelijke stappen, alsmede een nieuwe generatie compacte on-chip solid-state laserbronnen die zorgen voor nieuwe mogelijkheden in optical sensing, spectroscopie, metrologie en telecommunicatie.

De onderzoeksactiviteiten starten in oktober. De subsidie van twee miljoen euro maakt de weg vrij voor een omvangrijk project, waarin García Blanco met een team van drie PhD-studenten aan de slag zal gaan.

GLAM

Tegelijkertijd met het RENOS-project start er een ander interessant project: Glass-Laser Multiplexed Biosensors (GLAM). Met GLAM wordt een baanbrekende technologie ontwikkeld die oncologen helpt om betere behandelkeuzes te maken. Geleid door het LEITAT Technological Center in Spanje brengt dit 4-jarige project erkende organisaties vanuit heel Europa samen, zoals het Institute for Bioengineering of Catalonia (IBEC) en het Radboud Universitair Medisch Centrum (Nijmegen).

GLAM ontwerpt en ontwikkelt een nieuw diagnostisch hulpmiddel dat kanker-biomarkers moet detecteren in lichaamsvocht dat eenvoudig af te nemen is, bijvoorbeeld uit urine. Het project zal een geïntegreerd apparaat ontwikkelen gebaseerd op nieuwe, labelvrije fotonische biosensoren met ultragevoeligheid, eenvoudig in gebruik, draagbaarheid, veelvoudige vermogen en tegen lage kosten.

Integrated Optical Sciences

García Blanco, geboren en getogen in Spanje, hoopt in de komende weken haar tenure track af te ronden. Ze is lid van de wetenschappelijke staf die leiding geeft aan de Integrated Optical Sciences Group (IOS) van de Optical Sciences vakgroep aan MESA+. Hun onderzoek focust op geïntegreerde actieve nanofotonische apparaten, alsook de ontwikkeling van nieuwe on-chip actieve apparaten (lasers en versterkers) gebaseerd op heterogene integratie van met zeldzame aardmetalen gedoopte groeimaterialen op passieve fotonische platformen, geïntereerde optische sensoren en nieuwe apparaten gebaseerd op de combinatie van plasmonics en geïntegreerde optica.

L.P.W. van der Velde MSc (Laurens)
Woordvoerder College van Bestuur (CvB)