HomeNieuwsCottonwood investeert 1,6 miljoen in Twentse robotvogel

Cottonwood investeert 1,6 miljoen in Twentse robotvogel Eerste Europese investering door Cottonwood Euro Technology Fund

Cottonwood Euro Technology Fund, een Amerikaans investeringsfonds dat vorig jaar haar Europese hoofdkantoor in Enschede opende, investeert 1,6 miljoen euro in Clear Flight Solutions. Clear Flight Solutions is een robotica en drone spin-off van de Universiteit Twente. Met deze investering wil Clear Flight Solutions, bekend van hun robotvogels, uitgroeien tot wereldwijd marktleider op gebied van vogelregulering.

De schade die vogels toebrengen op vliegvelden wereldwijd wordt geschat in de miljarden en bestaat niet alleen uit materiële schade. De overlast door vogels leidt soms ook tot dodelijke ongelukken. Daarnaast zorgen vogels wereldwijd voor miljarden aan schade in de agrarische sector, bij afvalverwerkingsbedrijven, havens en in de olie- en gasindustrie. Bekend probleem is daarbij dat vogels slim zijn en gewend raken aan bestaande oplossingen voor vogelregulering; ze vliegen er gewoon omheen. Clear Flight Solutions ontwikkelt robot vogels, ‘robirds’, die de vlucht van een slechtvalk levensecht nabootsen. Het vlieggedrag van de ‘robird’ is zo realistisch, dat vogels geloven dat hun natuurlijke vijand in het gebied aanwezig is. Deze aanpak speelt in op de angst van de vogels, waardoor gewenning geen probleem meer is.

Video: De vliegende, robotische slechtvalk van Clear Flight Solutions

Succesvolle test

“We hebben een erg succesvolle test afgerond bij een Twents afvalverwerkingsbedrijf, een van de meest uitdagende omgevingen voor ons. Daarnaast hebben we nog aantal van dit soort testen gepland staan en zijn we in gesprek met potentiële klanten in elk marktgebied, inclusief een van de grootste Europese vliegvelden. Deze investering van Cottonwood zorgt ervoor dat we deze testen uit kunnen voeren, en via hun wereldwijde netwerk met de koplopers in de industrie zorgen we ervoor dat ons bedrijf naar het volgende niveau gaat", realiseert Nico Nijenhuis, CEO van Clear Flight Solutions zich.

“Het probleem van overlast door vogels is veel groter dan wij in eerste instantie dachten. Clear Flight Solutions heeft een technologie ontwikkeld met een enorm potentieel dat een wereldwijd probleem kan oplossen. De technologie is daarnaast ook toepasbaar in andere applicatiegebieden. En dat maakt dat dit de ideale eerste business case is voor onze eerste Europese investering,’ verklaart Ray Quintana, Lead Partner van het Cottonwood Euro Technology Fund.

Innovatie en ondernemerschap

“De Universiteit Twente pioniert in innovatie en ondernemerschap”, aldus UT-collegevoorzitter Victor van der Chijs. “Deze eerste investering door Cottonwood in een van onze spin-off bedrijven is het bewijs van onze leidende positie en kwaliteit.” Kees Eijkel, CEO van Kennispark Twente, voegt toe: “Hiermee wordt aangetoond dat Twente en Kennispark vooroplopen in het Europese ecosysteem voor technologische start-ups.”

Over Cottonwood Euro Technology Fund

Cottonwood is een van de best presterende seed en vroege fase fondsen in de Verenigde Staten. Zij focust zich op regio’s met veel technologie, maar buiten Silicon Valley en Boston. Cottonwood startte haar activiteiten in Europa in juli 2014. Europese partners zijn Thales Nederland, de Universiteit Twente, de regio Twente, The Source en Job Elders (Nanotech Ventures). Cottonwood Euro Technology Fund is gevestigd op Kennispark Twente, de innovatiecampus in Enschede, en verwacht meer partners en investeerders uit heel Nederland en Noord Europa aan te trekken.