HomeNieuwsSymposium 'De Staat van de Raad'

Symposium 'De Staat van de Raad'

BMC Advies en de Universiteit Twente (Professional Learning & Development) nodigen u van harte uit om op 14 maart 2014 aanwezig te zijn bij het symposium DE STAAT VAN DE RAAD. Deze middag spreken en debatteren sprekers vanuit wetenschap, lokale en landelijke politiek over de belangrijke issues tijdens de gemeenteraadsverkiezingen, over de toekomst van de gemeenteraad en de lokale democratie.

MELD U SNEL AAN!

Symposium "De Staat van de Raad"

“Eigenlijk zouden we het gewoon een keer moeten overslaan.” zegt Marcel Boogers in het boek “De gemeenteraad heeft geen toekomst. Waarom stemmen op 19 maart 2014” van Jasper Loots en Piet-Hein Peeters. Zowel Marcel Boogers als Jasper Loots spreken tijdens het symposium.

Aan het hoofd van de gemeente staat de gemeenteraad, zegt de Grondwet. Maar is dit ook de dagelijkse praktijk? Heeft de gemeenteraad het laatste woord? Verplaatsing van de Jeugdzorg naar de gemeenten, de overheveling van een deel van de AWBZ naar de WMO en de uitvoering van de participatiewet zullen in de periode na de gemeenteraadsverkiezingen hun beslag krijgen. Maar zal de raad hierop invloed kunnen uitoefenen? De zichtbare trend doet anders vermoeden: in allerhande gemeentelijke samenwerkingsverbanden lijkt de democratische controle door de raad verdwenen te zijn, de materie die op tafel komt bij de raad is vaak van dusdanige complexiteit dat de raad weinig invloed kan uitoefenen en ook op veiligheidsgebied, de invoering van de nationale politie, is de macht van de raad tanende. De gemeenteraad lijkt steeds meer op de achtergrond te raken. Of zien we “de staat van de raad” te somber?

Het symposium DE STAAT VAN DE RAAD is een co-productie van de Universiteit Twente en BMC Advies. De kosten voor deelname zijn € 75,- per persoon. Na afloop ontvangen alle deelnemers het boek “De gemeenteraad heeft geen toekomst” .

14 Maart 2014, Regardz de Eenhoorn te Amersfoort

12.00 uur

Ontvangst met koffie, thee en broodjes

13.00 uur

Welkomstwoord

13.15 uur

Column door Sheila Sitalsing

Journalist/columnist De Volkskrant

Uw middagvoorzitter is Elisabeth van den Hoogen, debatleider/redacteur BNR Nieuwsradio

13.30 uur

Dr. Jasper Loots
Co-auteur van “De gemeenteraad heeft geen toekomst”

14.00 uur

Prof.dr. Kees Aarts

Hoogleraar Political Science en wetenschappelijk directeur Institute for Innovation and Governance Universiteit Twente.

14.30 uur

Pauze

15.00 uur

Drs. Peter den Oudsten

Burgemeester Enschede

15.30 uur

Mr.drs. Mona Keijzer

Lid Tweede Kamer CDA

16.00 uur

Prof.dr. Marcel Boogers

Hoogleraar Innovation and Regional Governance, Universiteit Twente

Senior adviseur Openbaar Bestuur bij BMC Advies

16.30 uur

Plenaire discussie

16.55 uur

Wrap-up en afsluiting

17.00 uur

Borrel en netwerken

Het symposium DE STAAT VAN DE RAAD is een co-productie van de Universiteit Twente en BMC Advies. De kosten voor deelname zijn € 75,- per persoon. Na afloop ontvangen alle deelnemers het boek “De gemeenteraad heeft geen toekomst” van Jasper Loots en Piet-Hein Peeters.

SCHRIJF U NU IN!