HomeNieuwsFOM Valorisatie Prijs voor Dave Blank en Guus Rijnders

FOM Valorisatie Prijs voor Dave Blank en Guus Rijnders

De prestigieuze FOM Valorisatie Prijs 2014 wordt toegekend aan prof.dr.ing. Dave Blank en prof.dr.ing. Guus Rijnders, toponderzoekers van het MESA+ Instituut voor Nanotechnologie  van de Universiteit Twente. “Zij zijn excellente bruggenbouwers tussen diverse wetenschapsgebieden, tussen wetenschap en ondernemerschap, en tussen wetenschap en maatschappij’ , aldus de jury. De prijs, waaraan een geldbedrag verbonden is van 250.000 euro, wordt op 20 januari 2015 uitgereikt tijdens het congres Physics@FOM in Veldhoven.

Blank en Rijnders behoren samen tot de internationale wetenschappelijke top op het gebied van het gecontroleerd vervaardigen van dunne lagen. Hun onderzoek is discipline overstijgend: het slaat bruggen tussen de natuurkunde, chemie, materiaalkunde en is koersbepalend voor de nanotechnologie. De ultradunne lagen worden gemaakt via de techniek Pulsed Laser Deposition (PLD), atoomlaag-voor-atoomlaag. Dankzij de bijzondere RHEED-techniek die Blank en Rijnders hiervoor ontwikkelden, is het groeiproces van de lagen nauwlettend te volgen. Dit heeft al geleid tot nieuwe materialen met unieke eigenschappen, zoals hoge temperatuur supergeleiders, magnetische lagen, stroomgeleiders die tegelijk transparant zijn, of piëzo-materialen met superieure eigenschappen. “Beide professoren hebben niet alleen een indrukwekkende lijst van publicaties, maar ook duidelijk oog voor de economische en maatschappelijke waarde van hun onderzoek”, aldus de jury.

Spin-off

Zo zijn uit het onderzoek van Blank en Rijnders onder meer twee succesvolle spin-off bedrijven voortgekomen. Twente Solid State Technologies BV levert wereldwijd PLD apparatuur aan academische onderzoeksgroepen, terwijl SolMateS BV juist de industrie bedient met apparatuur om bijvoorbeeld sensoren te maken.

Populariseren van wetenschap

Blank en Rijnders tonen daarnaast een grote maatschappelijke betrokkenheid. Zij geven veel toegankelijke lezingen over nanotechnologie. Zo organiseren ze samen op het Zwarte Cross festival de ‘universitent’, waarin voordrachten over passie voor wetenschap worden afgewisseld met muziek. Volgens de jury is de verwevenheid van Blank en Rijders hun onderzoek én valorisatie-activiteiten zodanig dat het niet meer dan logisch is dat zij de Valorisatieprijs gezamenlijk winnen. Ook voor de onderzoekers zelf: “Wij zijn goede vrienden en hebben altijd als een twee-eenheid geopereerd, waarbij wij elkaar steeds aanvullen,” aldus Rijnders.

Het doel van de FOM Valorisatie Prijs is kennisbenutting van fysisch onderzoek te stimuleren. De prijs van 250.000 euro wordt jaarlijks uitgereikt aan een Nederlandse onderzoeker (of groep van onderzoekers) in de fysica die erin geslaagd is resultaten uit het eigen onderzoek op succesvolle wijze tot nut voor de maatschappij te maken.

Blank en Rijnders gaan de prijs gebruiken voor de ontwikkeling van nieuwe onderzoekstools en om met nieuwe materialen weer nieuwe typen sensoren te ontwikkelen. “We hebben nu een voorsprong in het maken van complexe dunne lagen en met dit prijzengeld kunnen we nog snellere stappen maken,” aldus Blank.

Meer informatie over de groep Inorganic Materials Science van Dave Blank en Guus Rijnders: www.utwente.nl/tnw/ims

ir. W.R. van der Veen (Wiebe)
Persvoorlichter (aanwezig ma-vr)
+31 53 489 4244 | +31 6 12185692