HomeNieuwsPrestigieuze award voor ISS Game van T-Xchange

Prestigieuze award voor ISS Game van T-Xchange Serious game voor meer inzicht in onderhoud marineschepen

Prestigieuze award voor serious game van UT en Thales Nederland

De ISS Game van T-Xchange is beloond met de DI-WCM Maintanance Awareness Award 2013. T-Xchange is een joint venture tussen de Universiteit Twente en Thales Nederland. De award, uitgereikt door het Dutch Institute World Class Maintanance (DI-WCM), wordt uitgereikt voor het idee dat bewustzijn van het industriële belang binnen de (maak)industrie het beste publiekelijk onder de aandacht brengt.

De ISS Game, een zogenaamde serious game, is ontwikkeld om de complexe systemen aan boord van marineschepen inzichtelijk te houden. Het bordspel brengt verduidelijking op het gebied van onderhoud.

Veel waardering
De jury van de DI-WCM Award noemt de ISS Game een “mooi voorbeeld van een succesvolle
triple helix-samenwerking, oftewel een onderwijsinstelling en bedrijf die binnen een joint venture iets ontwikkelen voor een publieke organisatie, in dit geval de marine. Dit bordspel maakt een complexe materie zo simpel mogelijk.”
De ISS Game is inmiddels al gespeeld met de marines van Nieuw Zeeland, Marokko, Duitsland en Chili. Het spel krijgt veel waardering voor zowel de fun factor als het realistische en inzichtelijke karakter.

T-Xchange
T-Xchange, opgestart in 2005, is een kenniscentrum op het gebied van serious gaming en procesfacilitering. Het doel is vooral het bieden van ontwerpondersteuning. Daar wordt onder andere aan gewerkt in het Virtual Reality lab op de campus van de UT.
De UT en Thales Nederland besloten
eerder dit jaar T-Xchange met vijf jaar te verlengen.