HomeNieuwsUitstekende onderzoeksvisitaties voor pedagogiek en onderwijskunde

Uitstekende onderzoeksvisitaties voor pedagogiek en onderwijskunde

Dit jaar is het onderzoek op het gebied van de disciplines Pedagogiek en Onderwijskunde gevisiteerd. De faculteit Gedragswetenschappen van de UT bracht het programma Educational Design and Evaluation in, met daarin de thema’s Inquiry learning in powerful learning environments (prof. Ton de Jong), Educational design and effectiveness (prof. Peter Sleegers) en Computerized testing of knowledge and skills (prof. Cees Glas). Het programma scoorde uitstekende cijfers, 4,5 voor kwaliteit, productiviteit en relevantie, en een 4 voor het toekomstperspectief.

Hiermee nestelde het programma zich in de top van het gevisiteerde onderwijskundige onderzoek in Nederland. De commissie concludeerde dat het programma van hoge kwaliteit, productiviteit en maatschappelijke relevantie had, en dat verschillende elementen, vooral in het eerste thema, tot de internationale top behoorden. Als uitdaging noemde de commissie verdere integratie van de drie thema’s en de verdere ontwikkeling van een master- en PhD-programma. Professor Ton de Jong: “De Twentse benadering werd door de accreditatie-commissie veelbelovend en origineel genoemd. Ook de multidisciplinaire aanpak en de gerichtheid op vraagstukken uit de dagelijkse schoolpraktijk sprak zeer aan.”

Meer informatie:
Voor meer informatie over de onderzoeksvisitaties kan je contact opnemen met prof. Ton de Jong (a.j.m.dejong@utwente.nl).