HomeNieuwsUT-onderzoek naar criminele steden op internet

UT-onderzoek naar criminele steden op internet Russische stad voert de meeste internetaanvallen uit per hoofd van de bevolking

De Russische stad Chelyabinsk is de meest criminele stad op het internet. De tweede en derde plaats worden ingenomen door Kuala Lumpur en Buenos Aires. Dat komt naar voren uit onderzoek van wetenschappers van het onderzoeksinstituut CTIT van de Universiteit Twente in samenwerking met het spin off bedrijf Quarantainenet. In hun onderzoek keken ze uit welke stad de meeste internetaanvallen per miljoen inwoners plaatsvonden.

Bij onderzoek naar internetcriminaliteit wordt normaliter alleen gekeken uit welke landen de meeste aanvallen op het internet vandaan komen. Deze lijsten worden doorgaans aangevoerd door China, Brazilië en de Verenigde Staten. Omdat sommige landen erg groot en divers zijn, geeft dit onvoldoende beeld van de daadwerkelijke probleemgebieden. Hoe nauwkeuriger je namelijk weet vanuit waar (clusters) internetcriminelen opereren, hoe beter je internetcriminaliteit kunt bestrijden.

Onderzoekers van onderzoeksinstituut CTIT van de Universiteit Twente en het UT spin off bedrijf Quarantainenet onderzochten daarom uit welke steden de meeste aanvallen kwamen. De top drie bestaat hierbij uit Seoel, Taipei en Beijing. De top twintig bevat voornamelijk steden in Azië en Zuid Amerika. Slechts één Europese stad haalde de top twintig; te weten Boekarest.

Aanvallen per miljoen inwoners

Om te bepalen wat daadwerkelijk de meest criminele stad op het internet is, compenseerden de onderzoekers hun resultaten voor het aantal inwoners dat in de bewuste steden woont. Hierdoor verandert de lijst. Op nummer één staat de Russische stad Chelyabinsk, met 120 aanvallen per miljoen inwoners. Op nummer twee en drie staan respectievelijk Kuala Lumpur in Maleisië en Buenos Aires in Argentinië.

Onderzoek

Het onderzoek is uitgevoerd door Matthijs van Polen, Giovane Moura en Aiko Pras. Het onderzoek vond plaats binnen de vakgroep Design and Analysis of Communication Systems (DACS) en het UT spin off bedrijf Quarantainenet. Het onderzoek is onlangs gepresenteerd op het AIMS 2011 symposium in Nancy, Frankrijk. Het artikel Finding and Analyzing Evil Cities waarin de resultaten zijn beschreven is online gepubliceerd.