HomeNieuwsSmartXp-lab prikkelt onderzoekers tot interactie

SmartXp-lab prikkelt onderzoekers tot interactie Onvermoede toepassingen verwacht in 'levend laboratorium'

Haal het onderzoek nu eens uit de beschermde lab-omgeving. Laat het experiment de interactie aangaan met experimenten uit heel andere vakgebieden. Breng bewust onrust en verstoringen aan. Kijk welke onvermoede oplossingsrichtingen dit oplevert. Het Smart Experience laboratorium (SmartXp) van de Universiteit Twente is een lab waar ervaringen en interactie centraal staan. Op 2 februari wordt het geopend.

Het nieuwe lab daagt onderzoekers uit om samen in één inspirerende omgeving aan hun experimenten te werken. Het is daarvoor onder meer voorzien van een uitgebreide ICT-infrastructuur en flexibele uitbreidingsmogelijkheden. De onderzoeker die er werkt aan een nieuwe ICT-toepassing, zal merken dat anderen meekijken: er wordt bijvoorbeeld verbinding gemaakt via een sensornetwerk of Bluetooth. Gedragswetenschappers krijgen de mogelijkheid om te observeren hoe gebruikers nieuwe technologie ervaren. Deze nieuwe benadering van het onderzoek levert naar verwachting toepassingen op waaraan nog niet was gedacht, puur door het blikveld te verbreden. Deze werkwijze kan innovaties versnellen. Ook is het mogelijk om toepassingen in een 'real life' omgeving op de proef te stellen, waar allerlei verstoringen het functioneren kunnen beïnvloeden.

SLIMME OMGEVING

Zo is SmartXp de optimale experimenteeromgeving voor de 'slimme omgevingen' van de toekomst, waarin talloze sensoren draadloos met elkaar communiceren om het de gebruiker comfortabel te maken. Het lab heeft bijvoorbeeld voorzieningen om dit in een huiskamer- of kantooromgeving te onderzoeken - de zogenaamde context labs. Ook om bijvoorbeeld de interactie van de mens met robots te onderzoeken is het lab zeer geschikt. Zo zijn ook voorzieningen aangebracht zoals oneway screens, om gebruikers van nieuwe technologie te kunnen observeren. De omgeving waarin gebruikers nieuwe technologie ervaren, is vaak doorslaggevend: in de architectuur en ook in de belichting is veel aandacht besteed aan de beleving.

CREATIVE TECHNOLOGY

Niet alleen in het onderzoek, ook in het onderwijs gaat het SmartXp-lab een belangrijke rol spelen. Voor studenten van de nieuwe UT-opleiding Creative Technology is het een 'levend laboratorium' dat zij naar hun hand kunnen zetten om vrij te kunnen associëren over nieuwe toepassingen.

Het SmartXp-lab wordt mogelijk gemaakt door het Centrum voor Telematica en Informatietechnologie (CTIT) en de faculteit Elektrotechniek, Wiskunde en Informatica van de Universiteit Twente. Het maakt daarnaast deel uit van de laboratoria van het Netherlands Institute for Research on ICT (NIRICT) waarin de 3 TU's samenwerken.

Voor meer informatie over het lab zie http://smartxp.ewi.utwente.nl