HomeNieuwsOndernemende talenten schitteren in de spotlights van Entrepreneurial Day
Rikkert Harink

Ondernemende talenten schitteren in de spotlights van Entrepreneurial Day

Maandenlang werkten de deelnemers van de UT Entrepreneurial Challenge toe naar dat ene moment: de pitch van hun leven in de finale tijdens de Entrepreneurial Day van de Universiteit Twente. Online Eye Measurement (categorie start-up), ECSens (categorie prototype) en G-Lake (categorie Ideation) gingen er uiteindelijk met de hoofdprijzen vandoor. Het was een fraaie afsluiting van de editie 2019 van Entrepreneurial Day, met o.a. de bekendmaking van de start-upondersteuner Incubase, de bekendmaking van de Van den Kroonenbergprijs en Marina van Dammebeurs en de keynote van Guido Berben (Tikkie).

UT Entrepreneurial Challenge

Pitch van G-Lake

Van de twintig finalisten die de halve finale van Entrepreneurial Day haalden, mochten er uiteindelijk zes het podium betreden. Precies zestig seconden kregen zij de gelegenheid om hun innovatieve businessidee te presenteren aan de jury.

De winnende pitch in de categorie Ideation was die van Katharina Kück, Leonie Grosse-Boes, Anne Rikhof, Erik Bösert en Grace Wachter. Verenigd in G-Lake ontwikkelden zij een mobiel device dat als noodsignaal dient op het moment dat iemand verdrinkt in het water. De categorie is bedoeld voor studenten die een geheel nieuw idee bedenken, maar nog in een zeer vroege stadium van ontwikkeling zijn.

ECsens van Pepijn Beekman en Dilu Mathew werd tot winnaar gekroond in de categorie Prototype. Zoals de naam van de categorie al doet vermoeden, moeten deelnemers een prototype ontwikkelen van hun idee, waarbij ze diverse ontwikkelopgaven overwinnen. Pepijn en Dilu ontwikkelden een monitoringstool op nanoschaal die in staat is om snel en eenvoudig tumor-biomarkers te kunnen detecteren, zonder dat daarvoor grote, dure en zware ingrepen noodzakelijk zijn.

In de categorie Start-up ging de hoofdprijs naar Online Eye Measurement. In deze categorie moeten ideeën al dusdanig zijn uitgewerkt dat er op korte termijn een bedrijf uit moeten kunnen ontstaan. Online Eye Measurement is een idee van Thomas Imhof en betreft een nieuwe methode om op afstand, met behulp van computer of telefoon, een goede en betrouwbare ogentest te kunnen uitvoeren.

Plaex wist de steun van het publiek te winnen en kreeg daarvoor de Audience Prize uitgereikt. Accelent Resonant Accelerometers wist zowel de ASML Makers Award als de Bosch Prize binnen te slepen en Oswald Labs werd tot winnaar uitgeroepen voor de Volker Wessels Telecom Prize. Een overzicht van alle deelnemers en hun ideeën vind je op de website van de UT Challenge.

Incubase

Jeroen Bos van de Student Union

De Universiteit Twente hoopt in de komende jaren nog veel meer ondernemende studenten te kunnen ondersteunen. Daartoe werd onlangs het initiatief genomen tot het realiseren van een student incubator, Incubase. In samenwerking met Novel-T en de Student Union wordt deze gerealiseerd in de Bastille, waar studenten terecht kunnen voor support bij het opzetten of doorontwikkelen van een eigen bedrijf. Jeroen Bos van de Student Union lichtte het idee toe tijdens het event.

Keynote door Guido Berben

Guido Berben

Om de studenten te inspireren hoe je succesvol een nieuw idee tot kansrijk bedrijf kan ontwikkelen, nam Guido Berben de bezoekers mee in de ontwikkeling van Tikkie. De term 'iemand een Tikkie sturen' is al bijna niet meer weg te denken uit onze taal. "En het aantal gebruikers dat wij kregen ging juist omhoog toen concurrenten ook vergelijkbare apps op de markt brachten", legt Berben uit. Zijn belangrijkste boodschap aan de luisteraars: "Als je niet een echt probleem wegneemt met je innovatie, dan is het maar de vraag of je bestaansrecht hebt." Sinds de oprichting drie jaar geleden zijn er al meer dan 60 miljoen Tikkies verstuurd, waarbij 10 procent van de ontvangers binnen een minuut betaald en 88 procent binnen 24 uur. Berben: "Normaal gesproken duurt het twee weken voor je geld terug krijg van je vrienden als je eens wat betaalt."

Prijzen

Wilma van Ingen, voorzitter van het UFonds had de eer de bekendmaking van de Van den Kroonenbergprijs voor talentvolle ondernemers en de Marina van Dammebeurs voor talentvolle vrouwelijke ingenieurs uit te reiken. De Van den Kroonenbergprijs ging naar Martin Schievink en Bart van Borssum Waalkes. De oud-studenten technische informatica zijn de oprichters van Akyla, dat het gehele administratieve proces rond het inhuur van personeel kan faciliteren. Joeke Nollet kreeg de Marina van Dammebeurs uitgereikt. Zij wil de beurs onder meer gebruiken om een fellowship op te zetten met de Flinders University in Australië om de zorg voor patiënten met een slikstoornis te verbeteren.

Mart Hillen

Fingerstyle gitarist Mart Hillen verzorgde de muzikale omlijsting.

L.P.W. van der Velde MSc (Laurens)
Woordvoerder College van Bestuur (CvB)