HomeNieuwsMaarten van Aalst benoemd op Prinses Margriet-leerstoel

Maarten van Aalst benoemd op Prinses Margriet-leerstoel Nieuwe hoogleraar voor vergroten weerbaarheid tegen natuurrampen en klimaatverandering

Maarten van Aalst wordt hoogleraar voor het ‘vergroten weerbaarheid tegen natuurrampen en klimaatverandering'. Deze leerstoel is vorig jaar door het Rode Kruis en de Universiteit Twente aangeboden aan Prinses Margriet ter ere van haar 75e verjaardag. De Prinses Margriet-leerstoel is verbonden aan de faculteit Geo-informatiewetenschappen en aardobservatie (ITC) van de Universiteit Twente en heeft als onderwerp ‘Spatial Resilience for Disaster Risk Reduction’.

Het doel van de Prinses Margriet-leerstoel is om kennis over natuurrampen en klimaatverandering beter in te zetten voor rampenpreventie en om de impact van humanitaire hulp op het gebied van rampenpreventie te meten en te verbeteren. Prinses Margriet heeft zich internationaal altijd ingezet voor deze aanpak en is verheugd over de nieuwe leerstoel: “Voorkomen is beter dan genezen, maar vergt een andere benadering. Beter gebruik van kennis en het doen van investeringen  voordat een ramp heeft plaatsgevonden, bijvoorbeeld door early warning systemen of door andere vormen van landbouw te gebruiken, vooral ten behoeve van mensen in de meest kwetsbare omstandigheden.

Toenemende risico's

Maarten van Aalst

Maarten van Aalst zal zijn hoogleraarschap combineren met zijn huidige functie als directeur van het Rode Kruis Klimaatcentrum (Red Cross Red Crescent Climate Centre). Het Rode Kruis Klimaatcentrum, een internationaal team van zo’n 35 experts verspreid over de wereld, ondersteunt de Internationale Rode Kruis-beweging in het omgaan met de toenemende risico’s van rampen in een veranderend klimaat. Van Aalst is tevens Coordinating Lead Author bij het Intergovernmental Panel on Climate Change (IPCC). Hij promoveerde in ‘Atmospheric Science’ aan de Universiteit van Utrecht. De laatste jaren is hij ook verbonden aan het International Research Institute for Climate and Society aan Columbia University, New York.

“Met deze leerstoel wil ik wetenschappelijke kennis beter benutten om menselijk lijden en economische schade van rampen te verminderen. Het is een enorme uitdaging om de stijgende risico’s te slim af te zijn, juist nu klimaatverandering zorgt voor grilliger weer,” reageert Van Aalst op zijn benoeming. “Het Rode Kruis ziet elke dag hoe hard de meest kwetsbaren getroffen worden. Meer noodhulp is niet de oplossing, we moeten het risico op rampen verminderen en veel meer doen aan preventie.”

Prof . dr. Thom Palstra, rector magnificus van de Universiteit Twente: “Maarten van Aalst is een excellente wetenschapper voor de Prinses Margriet-leerstoel, omdat hij de vertaling kan maken van wetenschappelijke kennis op het gebied van weerbaarheid en klimaatverandering naar de praktijk.”

De leerstoel wordt gekoppeld aan de faculteit ITC en sluit goed aan bij de vijf andere leerstoelen die de universiteit al heeft op het gebied van natuurrampen, risico’s en preventie. Van Aalst is benoemd aan de Prinses Margriet-leerstoel per 1 april 2019.

L.P.W. van der Velde MSc (Laurens)
Woordvoerder College van Bestuur (CvB)