HomeNieuwsKortingscode CuriousU nu al gekraakt

Kortingscode CuriousU nu al gekraakt

Gratis toegang tot de summer school ‘CuriousU’ op de UT-campus in augustus. Dat is Thomas Nijboer uit Nijmegen gelukt. Hij wist als eerste de kortingscode te kraken.

CuriousU, van 13-22 augustus, is een wervelende combinatie van academische cursussen, inspirerende lezingen en een festival met theater en muziek. De summer school wordt voor de derde keer georganiseerd op de campus, in de 2016 editie kwamen hiervoor 260 jonge mensen uit 40 landen naar de UT-campus.

Drie dagen rekenen

De organisatie heeft ook deze keer potentiële deelnemers uitgedaagd om zichzelf gratis toegang te verschaffen tot het festival, door als echte hacker een wachtwoord te kraken dat de kortingscode beschermt. Thomas Nijboer, student Artificial Intelligence aan de Radboud Universiteit Nijmegen, slaagde er als eerste in. Een doorgewinterde hacker is hij niet, legt hij uit: “Ik heb me eerst een avondje moeten verdiepen in het programma ‘hashcat’, voordat ik aan de slag kon.” Het goede wachtwoord vinden kan met ‘brute force’: door botweg alle combinaties te proberen tot je de goede hebt. Hashcat doet dit iets slimmer, volgens Thomas: “En toch zou mijn computer drie tot vier maanden moeten rekenen voor de goede oplossing. Dankzij een paar extra aanwijzingen op de CuriousU site, en dankzij een beetje geluk, had ik de code in drie dágen.”

Serious gaming

Thomas was al van plan om naar CuriousU te komen, hij had de deelname cadeau gekregen van zijn vriendin. “Ik zie erg uit naar de sessies over ‘serious gaming’, ik houd zelf erg van spellen en ik ben benieuwd naar de toepassingen van gaming. Artificial intelligence wordt veel toegepast in serious gaming, dus er is ook een link met mijn opleiding.”

Zie de website voor meer informatie over CuriousU

ir. W.R. van der Veen (Wiebe)
Persvoorlichter (aanwezig ma-vr)
+31 53 489 4244 | +31 6 12185692