HomeNieuwsKennispark Twente wordt Novel-T

Kennispark Twente wordt Novel-T Versnelling van innovatie en ondernemerschap

Vanaf vandaag gaat Novel-T (voorheen Stichting Kennispark Twente) haar ambities fors uitbouwen. Novel-T en haar founders - Universiteit Twente, Saxion, Gemeente Enschede, Regio Twente en Provincie Overijssel - stellen zich tot doel het best presterende ecosysteem voor innovatie en ondernemerschap in Europa te zijn.

De nieuwe strategie is gericht op extra slagkracht, een sterk merk en meer internationale profilering. “We breiden onze sterke positie verder uit. Voortdurende vernieuwing en investeringen zijn daarbij nodig”, aldus Kees Eijkel, directeur Kennispark Twente. “Novel-T bouwt verder aan de ontwikkeling van het bestaande ecosysteem, met als doel dat nog meer starters, bedrijven en internationale investeerders de kracht van Oost-Nederland ontdekken. Zo stimuleert Novel-T hightech innovatie en ondernemerschap en draagt zij bij aan groei van de regionale economie en werkgelegenheid.”

Nieuwe kansen creëren

“Changing tomorrow’s economy, dat is waar we voor gaan”, vertelt mededirecteur Pieter Dillingh. “We stimuleren ondernemers in de hightechindustrie om gamechangers te worden. Novel-T verbindt hightech innovatie en ondernemerschap met alle benodigde kennis, talent, kapitaal, infrastructuur en netwerken. Daarbij zetten we sterker in op de unieke kennisposities van Twente op het gebied van Smart Materials, Photonics, Nanotechnology, Robotica en Big Data (Internet of Things). Dat biedt volop kansen voor de economie van morgen.”

Novel-T als onderscheidend merk

De nieuwe naam Novel-T staat direct in verbinding met innovatie. Novel betekent nieuw en opnieuw uitgevonden. De T staat voor Twente, maar ook voor Technology, Tomorrow, Talent en een van de kernwaarden, Together! Met de nieuwe strategie en nieuwe naam maken we ons regionaal, nationaal en internationaal nog beter zichtbaar. Met de naamswijziging ontstaat er ook een beter onderscheid tussen de organisatie en het gebied. De fysieke innovatiecampus in Enschede, die vanaf 2017 een enorme boost krijgt, behoudt de naam Kennispark. (Meer info: www.novelt.com)

Aanjager van regionale economie

Novel-T vernieuwt al 10 jaar de economie van morgen. Daarbij gebruikt ze de eigen, onderscheidende kracht van de regio Twente en de unieke samenwerking tussen regionale overheid, bedrijven en kennisinstellingen in Oost-Nederland. Het resultaat? Circa 11.000 nieuwe banen, meer dan 2.200 starters met potentie om uit te groeien tot internationale spelers en een ecosysteem dat ondernemers actief ondersteunt en helpt te groeien door innovatie. Met onder andere fieldlabs, open innovatiecentra, innovatieprojecten en netwerkevents werken we samen met bedrijven als Thales, TenCate, Philips en Boeing. Daarnaast ondersteunen we startups en scale-ups als 4Silence, Clear Flight Solutions, Scisports, Triboform, Undagrid, Kite Robotics, Eurekite, Athom, Tide Microfluidics en Lipocoat.

De ondernemende hightech regio

Twente is dé hightech regio van Nederland met meer dan 1.200 bedrijven en ongeveer 28.000 medewerkers in de technieksector, met 28.000 studenten en 5.900 medewerkers verbonden aan de Universiteit Twente en Saxion. In Europa staat Twente bekend als expert op het gebied van top technologie. Mede door de wisselwerking tussen ondernemerschap, Universiteit Twente en Saxion heeft de High Tech Systems & Materials (HTSM)-sector zich in Twente sterk ontwikkeld. In 2015 werd de Universiteit Twente uitgeroepen tot meest ondernemende universiteit van Nederland op gebied van valorisatie, met spin-offs als Thuisbezorgd.nl, Demcon, Xsens, Micronit en Booking.com. Saxion is expert op het gebied van living technology en mag bekende namen als Drukwerkdeal, Prescan, Solar Freezer, Switch IT Solutions en EW Facility Services benoemen als haar spin-offs.

Bezoek de nieuwe website
Novel-T