HomeNieuwsBetere beveiliging Internet of Things

Betere beveiliging Internet of Things

De Universiteit Twente gaat onderzoek doen naar het beter beveiligen van Internet of Things-toepassingen.

Subsidie uit het grote Europese project SUCCESS stelt Marielle Stoelinga en Stefano Schivo in staat dit onderzoek uit te voeren.

Je verwarming en verlichting bedienen via een app of je gezondheid in de gaten houden via je smartwatch. Internet of Things vinden we tegenwoordig in bijna elk huis of organisatie.
“Dit soort gadgets zijn niet alleen handig voor consumenten, maar ook voor hackers en inbrekers”, vertelt UT-onderzoeker Marielle Stoelinga. “Doordat steeds meer apparaten online aan elkaar verbonden zijn, kan er bijvoorbeeld via een slecht beveiligde smart TV ingebroken worden op je computer. Ook kunnen medische gegevens op straat komen te liggen.”

Stoelinga werkt samen met universiteiten en ziekenhuizen uit Frankrijk en Engeland aan Internet of Things-beveiliging. De onderzoekers kijken welke maatregelen het meest effectief zijn en focussen zich ook op de rol van de gebruiker op het vlak van veiligheid.

Veiligheid in het ziekenhuis

Een belangrijk toepassingsgebied van het onderzoek is het ziekenhuis. Stoelinga: “Internet of Things biedt enorme mogelijkheden voor het op afstand monitoren van patiënten. Hierdoor hoeven patiënten niet iedere keer naar het ziekenhuis om bijvoorbeeld hun bloeddruk te laten controleren. Dit brengt echter ook privacy risico’s met zich mee. Ook zien we dat maatregelen die de veiligheid verhogen, zoals wachtwoorden en firewalls, op gespannen voet staan met de beschikbaarheid van data. Stel je voor: er komt een patiënt binnen met een spoedgeval. De medische gegevens moeten dan onmiddellijk beschikbaar zijn. Maar wat is het wachtwoord ook alweer? Of waarom houdt die niet goed geconfigureerde firewall belangrijke berichten tegen. Dit soort situaties kunnen de beschikbaarheid van medische gegevens belemmeren.”
De onderzoekers richten zich onder meer op een systeem voor dementiepatiënten om thuis bloedmetingen te doen, om zo te kijken of de ziekte zich progressief ontwikkelt.

Meer informatie

Dr. Marielle Stoelinga is universitair hoofddocent binnen de vakgroep Formal Methods and Tools van de faculteit EWI en onderzoeksinstituut CTIT van de Universiteit Twente. Dr. Stefano Schivo is universitair docent bij deze groep. Andere partners in dit Europese project SUCCES (SecUre aCCESSibility for the internet of things) zijn Middlesex University London, de universiteiten van INRIA in Parijs en Rennes, Université Grenobles Alpes en het Engelse ziekenhuis Homerton University Hospital.
Het totale onderzoeksbudget bedraagt één miljoen euro.