HomeNieuwsMobiele telefoon kiest optimale route voor rolstoelgebruiker
Health utwente

Mobiele telefoon kiest optimale route voor rolstoelgebruiker

Oneffenheden in het wegdek, de hoek van drempels of stoepranden en de ongeschiktheid van wegen, paden en gebouwen veroorzaken problemen voor rolstoelgebruikers. Met de ontwikkelde technieken van de Universiteit Twente kunnen rolstoelgebruikers een veilige en passende route uitstippelen en wegen en paden vermijden die niet geschikt zijn. Onderzoekers van de vakgroep Pervasive Systems van het UT-instituut CTIT ontwikkelden een systeem voor de verwerking en analyse van de sensorgegevens die rolstoelgebruikers zelf met hun mobiele telefoon meten.

Op dit moment bepalen de onderzoekers met behulp van de ontwikkelde technieken de kwaliteit, geschiktheid en toestand van wegen, paden en gebouwen voor rolstoelgebruikers en bieden zij een bijbehorende kaart met kleurcodering aan. Hoogleraar Paul Havinga: “We werken momenteel aan de ontwikkeling van zo’n kaart in de vorm van een app voor de hele campus van de Universiteit Twente. Deze app krijgt in een later stadium een speciale TomTom-achtige functie waarmee alternatieve routes voor rolstoelgebruikers aangegeven kunnen worden.”

Smartphone met GPS en trilling sensoren

Onderzoeker Fatjon Seraj: “Hoewel rolstoelen niet uitgerust zijn met sensoren, beschikken zijn gebruikers meestal wel over een smartphone met sensoren en een GPS. Versnellingsmeters en gyroscopen (een soort kompas) detecteren trillingen en hoekveranderingen en met de door ons ontwikkelde sensor data analytics tool kunnen smartphones deze gegevens registreren, verwerken en delen.” Vervolgens is de verzamelde data en de analyse over de geschiktheid van de wegen op een doelmatige manier toonbaar aan de gebruiker.

Een rolstoel is gevoelig voor trillingen, die meestal door een oneffen wegdek veroorzaakt worden en verschillen in intensiteit en amplitude (maximale uitslag van de trilling). Hierdoor wordt elke trilling doorgegeven aan het frame en dus aan de gebruiker. Dit kan weer tot bijkomend letsel voor de gebruiker leiden. Zo moeten mensen met ruggenmergletsel lichaamstrillingen vermijden die een bepaalde schadelijke grens overschrijden waarbij bijvoorbeeld spasmen optreden. Daarnaast zijn wegen niet altijd mooi vlak en door steile opritten en hellingen kan de rolstoel uit balans raken en bij het rijden over ongeschikt wegdek kan hij vast komen te staan of zelfs onverwacht tot stilstand komen.

Mobiliteit

Rolstoelgebruikers moeten hun dagelijkse bezigheden uitvoeren in een rolstoel vanwege verscheidene medische en lichamelijke aandoeningen, door een ongeluk, aangeboren afwijkingen of ernstige ziekten. Elke aandoening vereist een specifieke afstelling van de rolstoel. Hoewel ze mobiel zijn, zijn hun bewegingsmogelijkheden beperkt tot plaatsen die toegankelijk zijn voor rolstoelen. De mobiliteit van rolstoelgebruikers wordt door middel van wet- en regelgeving bepaald. Het gaat dan onder meer over de breedte en het materiaal van paden, stoepranden, drempels en het stijgingspercentage van hellingen. Helaas houdt dit beleid nog steeds geen rekening met specifieke aandoeningen en omstandigheden van individuele rolstoelgebruikers. De schaarse informatie over het soort wegdek, stijgingspercentages en de aanwezigheid van liften bemoeilijkt het uitstippelen van een route.

Maatschappelijke relevantie van ICT

Universitair hoofddocent Nirvana Meratnia: “Ons onderzoek is een mooi voorbeeld van de maatschappelijke relevantie van ICT: verwerken van multidimensionale foutgevoelige sensor data op smartphones om de mobiliteit van de rolstoelgebruikers comfortabeler, efficiënter en veiliger te maken.”

Pervasive Systems

Meer informatie over de research groep is te vinden op de website van Pervasive Systems.

drs. J.G.M. van den Elshout (Janneke)
Persvoorlichter (aanwezig ma-vr)