HomeNieuwsOverijssel PhD Award voor Menno Veldhorst

Overijssel PhD Award voor Menno Veldhorst

Tijdens de viering van de Dies Natalis van de Universiteit Twente werd de Overijssel PhD-Award, voor het beste proefschrift van het afgelopen jaar, uitgereikt aan dr. Menno Veldhorst, van instituut MESA+ voor nanotechnologie.

Dr. Menno Veldhorst promoveerde in september 2012 bij prof. Alexander Brinkman en prof. Hans Hilgenkamp. Veldhorst deed onderzoek naar ladingstransport in nanostructuren met supergeleiders en een nieuw type materiaal, de topologische isolator. Veldhorst: "Een van de dingen die mij fascineren is nieuwe natuurkunde op de nanoschaal. Tijdens mijn promotietraject zijn we ook dichterbij de ontdekking van een nieuw deeltje gekomen, het Majorana fermion."

Prof. dr. ir. Alexander Brinkman begeleidde Veldhorst tijdens zijn promotietraject. Hij geeft aan: "Menno heeft een groot intuïtief inzicht in de natuurkunde. Dit inzicht wist hij te combineren met goede experimentele vaardigheden. Als allereerste ter wereld was hij in staat supergeleiding te krijgen in een hele nieuwe klasse materialen, namelijk de topologische isolatoren."

University of New South Wales
Na zijn promotie ontving Veldhorst een Rubiconsubsidie van de Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek (NWO). Deze subsidie stelt hem in staat, twee jaar lang onderzoek te doen aan de University of New South Wales in Sydney, Australië. Hier houdt Veldhorst zich bezig met ‘teleportatie op een siliciumchip’. Hoe verplaatst kwantuminformatie zich in de toekomstige kwantumcomputer? Veldhorst wil dit onderzoeken aan de hand van het intrigerende proces van kwantumteleportatie.

Prijs
De Overijssel PhD-Award is de prijs voor een proefschrift van uitnemende wetenschappelijke kwaliteit, die gezien kan worden als een start van een veelbelovende wetenschappelijke carrière. De prijs wordt mede mogelijk gemaakt door de Provincie Overijssel en bedraagt € 5.000 euro en een oorkonde. Voor deze prijs kan iedere faculteit en ieder onderzoeksinstituut van de Universiteit Twente één proefschrift inleveren. Gedeputeerde drs. Theo Rietkerk zal, namens de Commissaris van de Koning van Overijssel, de prijs uitreiken tijdens de Dies Natalis van de universiteit.