HomeNieuwsDr. Michel Versluis benoemd tot Fellow van de Acoustical Society of America

Dr. Michel Versluis benoemd tot Fellow van de Acoustical Society of America

Dr. Michel Versluis van de onderzoeksinstituten MIRA en MESA+ van de Universiteit Twente wordt benoemd tot Fellow van de Acoustical Society of America (ASA). Versluis dankt dit fellowship aan zijn bijdragen op het gebied van high-speed imaging en akoestiek op microschaal.

Versluis bouwde de snelste hogesnelheidscamera ter wereld en onderzocht het gedrag van minuscule contrastbelletjes voor ultrageluidecho. Met de contrastbelletjes en ultrageluid kun je op een veilige manier zeer precieze beelden maken van het inwendige van het lichaam. Zo kun je de bellen gebruiken om nauwkeurig de doorbloeding, of het gebrek aan doorbloeding, te meten. Door de bellen te labelen met specifieke antistoffen kun je er zelfs individuele kankercellen mee opsporen. Versluis onderzocht onder meer hoe de bellen ingezet kunnen worden om zeer lokaal, medicijnen in het lichaam af te geven.

Versluis heeft ook bijgedragen aan kennis van ultrageluid in industriële toepassingen. Zo bracht hij druppelvormig in piezo inkjet printing in beeld en bestudeerde hij ultrasoon reinigen in de halfgeleiderindustrie. Versluis was ook nauw betrokken bij onderzoek naar ultrasoon spoelen bij de behandeling van een ontstoken wortelkanaal. Deze behandeltechniek is veelbelovend. Versluis voert zijn onderzoek uit binnen de vakgroep Physics of Fluids van onderzoeksinstituten MIRA en MESA+ van de Universiteit Twente.

Acoustical Society of America
ASA Fellows worden geselecteerd op basis van aanbevelingen van huidige Fellow leden. De Society heeft meer dan 8000 leden. Van de 900 Fellows, zijn er slechts 200 werkzaam buiten de VS.