HomeNieuws & eventsCorporate mededelingenZestigste Dies Natalis: geduld wordt beloond

Zestigste Dies Natalis: geduld wordt beloond

Het coronavirus belemmerde afgelopen november een feestelijke viering van het 60-jarig bestaan van de Universiteit Twente. De viering werd daarom uitgesteld naar vandaag. De geduldige bezoekers werden niet teleurgesteld en werden getrakteerd op een feestelijke 60ste editie van de Dies Natalis. Met als bijzonder hoogtepunt de uitreiking van de Enschede-penning van de Gemeente Enschede aan de Universiteit door burgemeester Roelof Bleker.

Zo’n zevenhonderd bezoekers schoven aan in de grote zaal in de Waaier voor de feestelijke ceremonie en minstens zoveel mensen sloten digitaal aan om de livestream te volgen. Traditionele elementen als het Gaudeamus Igitur gezongen door de mannen van Cnodde, het cortège en de uitreiking van de eredoctoraten waren present. Maar de viering had eveneens een hip en modern jasje met onder andere de muziek van de zingende tweeling Arnout en Sander Brinks – artiestennaam Tangarine –, indrukwekkende video's en inspirerende pitches van jonge UT-wetenschappers. UT-onderzoekers Femi Ojambati (faculteit TNW), Jerre Starink (faculteit EEMCS) en Funda Atun (faculteit ITC) deelden hun persoonlijke verhaal over de verbinding tussen hun passie, hun leven en hun werk.

Enschede-penning voor de Universiteit Twente

Aan het einde van de ceremonie nam kersvers burgemeester (en UT-alumnus) Roelof Bleker het woord. Hij vertelde over de decennialange band tussen universiteit, stad en regio en onderstreepte met zijn woorden het belang van de universiteit voor de stad Enschede. Hij reikte het College van Bestuur van de UT de Enschede-penning uit. Deze penning wordt toegekend als blijk van waardering aan personen, bedrijven en instellingen voor uitzonderlijke en meerjarige verrichtingen die speciale uitstraling geven aan de stad Enschede en bijdragen aan de promotie en het imago van de stad.

Jubileumjaar

‘Every story has a connection’, zo luidt het thema van het lustrumjaar van de Universiteit Twente. Rector Tom Veldkamp stond in zijn bijdrage stil bij de verbinding. Bij de verbinding binnen teams zoals het team dat onlangs de Hogeronderwijspremie kreeg uitgereikt door minister Robbert Dijkgraaf. Maar ook de verbinding met de omgeving, waarbij hij onder andere de prestaties van Solar Team Twente aanhaalde. Niet alleen leverde het team een prachtige prestatie door afgelopen najaar de Solar Race in Marokko te winnen, ook wist het tientallen bedrijven in de omgeving aan zich te binden om samen te werken aan innovaties die de mobiliteit van de toekomst mede vormgeven.

Eredoctoraten

Elke vijf jaar heeft de Universiteit Twente de gewoonte om eredoctoraten uit te reiken aan mensen die zich bijzonder verdienstelijk hebben gemaakt voor wetenschap en samenleving. Tijdens het twaalfde lustrum gaan de eredoctoraten naar mensen die zich inzetten voor een eerlijke, duurzame, en digitale samenleving en voor ondernemerschap. Eredoctoren zijn gerechtigd de titel doctor honoris causa, of dr.h.c., te voeren. De UT beschouwt hen als belangrijke ambassadeurs.

Debra Roberts was de eerste die tijden de Dies Natalis het eredoctoraat in ontvangst nam. Zij ontving deze voor haar excellente wetenschappelijke werk op het gebied van klimaatrisicobeheer, haar leiderschap in de Intergouvernementele Werkgroep inzake klimaatverandering en het verbinden van mondiale klimaatrisico's met de lokale realiteit, waarbij zij mensen op de eerste plaats zet.

Daarna was het de beurt aan Wim van Saarloos. Hij is gekend voor zijn briljante en diepgaande bijdragen aan de zachte materie fysica, voor zijn leiderschap en visie om academische onderzoeksorganisaties te bevorderen, het initiëren van het internationaal gerespecteerde Lorentz Center en zijn inspanningen om diversiteit te bevorderen.

Cybersecurity-expert Jaya Baloo was de derde die het podium mocht betreden voor het in ontvangst nemen van haar eredoctoraat. Jaya is een inspirerende leider op het gebied van cyberveiligheid, waar zij nieuwe technologieën ontwikkelt die de veiligheid en beveiliging van onze samenleving versterken, in een wereld die snel verandert.

Tot slot was er het eredoctoraar voor Constantijn van Oranje, voor zijn toewijding om Nederlandse leiders in technologie te empoweren, voor zijn inspirerende drive om innovatie en ondernemerschap in Nederland te stimuleren en te bevorderen en zijn leiderschap om een nationale ambitie te creëren om een van de beste startup- en scale-up-ecosystemen in Europa te worden en daarin te slagen.

Erkenning voor talent

Zoals gebruikelijk bij de Dies Natalis reikten we ook dit jaar een aantal prijzen uit voor talentvolle wetenschappers en ondernemers. De toekenning van de Overijssel-PhD-Award, de Marina van Dammebeurs en de Professor de Winterprijs werd reeds in het najaar bekend gemaakt, maar de winnaars van de prijzen, respectievelijk Sugandh Chauhan, Henrieke Veger-Van den Berg en Anouk Bomers werden tijdens de feestelijkheden nogmaals in het zonnetje gezet.

Overijssel-PhD-Award

Marina van Dammebeurs

Prof. de Winter Award

Foto's: Eric Brinkhorst