HomeNieuws & eventsCorporate mededelingenUT mee met verkenning Enschede en Münster rondom energietransitie

UT mee met verkenning Enschede en Münster rondom energietransitie Eerste gezamenlijke missie om Euregionaal energiecluster te versterken

Op 22 mei reist een Euregionale delegatie van overheden, ondernemers en kennisinstellingen, waaronder de Universiteit Twente, af naar de Amerikaanse partnersteden van Enschede en Münster in Californië. Het doel van de reis is om bestaande relaties te versterken, het netwerk verder uit te bouwen en samen met de Amerikaanse collega’s de samenwerkingskansen rondom de energietransitie te verkennen. Dit is een thema waar zowel Palo Alto als de partnersteden Enschede en Münster stevig op inzetten. Later dit jaar worden dan de mogelijkheden voor een Euregionale handelsmissie worden verkend.

De energietransitie, en specifiek de opslag van energie, is een thema waar de kennisinstellingen en het bedrijfslevens binnen de Euregio actief op samenwerken. Met de bouw van Europa’s grootste fabriek voor batterijonderzoek in Münster ontwikkelt de Euregio zich tot een wereldspeler in de energiesector. Vanuit Enschede en Twente zijn diverse partijen bij dit batterijonderzoek betrokken. Zo werken de Universiteit Twente (UT) en de Westfälische Wilhelms Universiteit nauw samen op dit onderwerp. En zijn in Twente verschillende hightechbedrijven gevestigd die zich direct of indirect bezighouden met deze technologie. Ook investeert het Nationaal Groeifonds geld in het UT-onderzoek naar batterijtechnologie.

Vanuit de UT nemen Vinod Subramaniam, Collegevoorzitter, en prof.dr.ing. Sebastian Thiede, hoogleraar manufacturing systems en verbonden aan het Twente Centre for Advanced Battery Technology deel.

Transatlantisch innovatienetwerk

Sinds 2021 zijn Enschede en Münster partnersteden. Het gezamenlijke doel is om de Euregio sociaaleconomisch te versterken, evenals de positie van de regio binnen Europa en de rest van de wereld. De reis naar Californië is de eerste officiële gezamenlijke reis van de twee kersverse partnersteden. Beide steden hebben al enkele decennia partnersteden in Californië. Enschede met Palo Alto sinds 1980 en Münster met Fresno sinds 1986. Naast vertegenwoordigers van de gemeente Enschede en Münster sluiten ook de Twenteboard, Oost NL, WoonTwente, WTC Twente en een delegatie van bedrijven uit de energiesector aan, zoals Demcon, VDL, 2G, Enapter en Fraunhofer FFB.

Meer informatie over het werkbezoek van de Euregio-delegatie aan Californië is te lezen op: https://twente.com/euregio-power-meets-battery-bay