HomeNieuws & eventsSoundtrack of the Plastic Age
Jostijn Ligtvoet

Soundtrack of the Plastic Age Rogier de Nijs

Luisteren naar plastic

We bieden deze voorstelling gratis aan!

Stel! Je gaat naar het theater en het is alsof je een vuilnisbelt op loopt, een apocalyptische wereld. Het blijkt een fantasiewereld, bezaaid met plastic, een surrealistisch landschap dat overeenkomst vertoont met onze eigen wereld. In dit landschap bespelen drie percussionisten een scala aan instrumenten gemaakt uit plastic afval. De muziek werkt soms vervreemdend maar is ritmisch en afwisselend en er gaat door de dynamische ritmes een hypnotiserende kracht vanuit. De dreiging in deze overvolle, vervuilde wereld wordt in de muziek voelbaar gemaakt.

Door gebruik van videoprojecties ontstaat er een 3D-beeld dat samen met de eigen composities zorgt voor een totaalbeleving tijdens deze reis die het plastic tijdperk – ‘het Plasticeen’ – vanuit verschillende perspectieven toont. Rogier de Nijs raakt steeds weer geïnspireerd door deze tijd van verspilling en vervuiling. Hij maakt van plastic afval volwaardige muziekinstrumenten. Daarmee componeert hij zijn muziekstukken.

• Percussionists: Sylvan Amoureus, Sjaak van Dam, Rogier De Nijs.
  • Technique: Brecht Stiers.

Plastic Soup Surfer

De voorstelling is een samenwerking met Studium Generale. Zij organiseren een lezing over het thema, waar Merijn Tinga, afgestudeerd als bioloog, gedreven kunstenaar en gepassioneerd surfer, spreekt over de vervuilingsproblematiek rondom plastic afval, en de tegenmaatregelen die worden ontwikkeld.

Als fervent surfer ergert Merijn zich groen en geel aan al het plastic afval dat in zee drijft. Als bioloog realiseert hij zich hoe schadelijk dit is voor het zeeleven en besloot actie te ondernemen. Op een plank, gemaakt van plastic afval, kitesurfte hij meer dan 350 kilometer langs de Nederlandse en Belgische kust. Zijn actie droeg onder andere bij aan de invoering van statiegeld op plastic flesjes en blikjes. Hij staat bekend als THE PLASTIC SOUP SURFER.

Meer over Merijn Tinga

Voorproefje van de voorstelling Soundtrack of the Plastic Age