HomeEvenementenTwentse Midwinterhoornwandeling

Twentse Midwinterhoornwandeling

De 37e editie van de Twentse Midwinterhoornwandeling vindt dit jaar plaats op en rond de campus van de Universiteit Twente. Het evenement, waarbij wandelaars kunnen genieten van de mooie Twentse traditie van de midwinterhoorn vindt plaats op zondag 18 december. De wandeling wordt georganiseerd door de  Enschedese Midwinterhoorn Blazers.

De Twentse Midwinterhoornwandeling kent een lange traditie, en wordt jaarlijks op een andere plek in de regio gehouden, door één van de vele midwinterhoorngroepen die de regio rijk is. De wandeling trekt vele duizenden bezoekers, die onderweg kunnen genieten van het mooie Twentse winterlandschap in combinatie met de bijzondere eeuwenoude traditie van het midwinterhoornblazen. 27 blaasgroepen uit de regio zijn aanwezig, en zijn te zien en te horen op verschillende plekken langs de route. Ook is er een midwinterhoornmaker aanwezig die wandelaars laat zien hoe het instrument op traditionele wijze wordt gemaakt.

De wandeling van dit jaar start op de campus van de Universiteit Twente, op het Hogekampplein. Wandelaars kunnen starten tussen 10.00 uur en 14.00 uur. Er is een lange route van 12 kilometer, die de deelnemers over de campus, door het Ledeboerpark en Hof Espelo leidt, maar je kan ook kiezen voor de korte versie van 5 kilometer. De 5 kilometer-route is zo opgezet dat deze ook geschikt is voor bijvoorbeeld rolstoelgebruikers, of wandelaars met een kinderwagen: de hele route is verhard en waar nodig zijn er rolstoelvriendelijke opgangen gerealiseerd.

Kosten voor deelname aan de wandeling is 2 euro voor volwassenen, voor jeugd t/m 17 jaar is deelname 1 euro. Deze kan je ter plekke voldoen, vooraf aanmelden is niet nodig. Per startende groep/familie/stel krijgen de deelnemers ook een boekje mee met informatie over de wandeling, de route, de blaas- en verzorgingspunten en de traditie.

OVER DE ENSCHEDESE MIDWINTERHOORN BLAZERS

De Enschedese Midwinterhoorn Blazers (EMB) is een groep enthousiaste midwinterhoornblazers die met plezier de traditie van de “Oale Roop” in ere wil houden. Tijdens de advent periode zijn de blazers op diverse plekken te zien en horen. Ze zijn te boeken voor bijvoorbeeld kerstmarkten, kerkdiensten, kerstdiners, kerstboomverkoop, wandelingen en andere feestelijke gelegenheden die georganiseerd worden in de periode rondom de feestdagen. Daarnaast is het Lammerinkswönner in het Abraham Ledeboerpark het thuishonk; elke zondag tussen 14:00 uur en 16:00 uur tijdens de advent periode zijn de blazers hier te zien en horen. Door de ‘Oale Roop’ zoals de Twentse benaming van de traditionele melodie luidt, te laten klinken door heel Enschede dragen zij hun steentje bij in het doorgeven van de traditie.