HomeEvenementenCampus Talks - brein & technologie

Campus Talks - brein & technologie

COMPLETE UITZENDING

FRAGMENT: SHOW ME THE DATA!

FRAGMENT: CULTURE ON CAMPUS

In de derde aflevering van het tweede seizoen van online UT-talkshow Campus Talks staat ons brein centraal. Hoe werkt onze grijze massa? Hoe gaan we om met tegenslagen? En hoe kunnen we met technologische ingrepen onze hersencellen stimuleren of perfectioneren? Een aflevering die ingaat op deep brain stimulation, maar ook op een hoopvolle ontwikkeling om eerder en beter te ontwaken uit een coma. Je leert er alles over op dinsdagavond 30 maart.

Techniekfilosoof en host Peter-Paul Verbeek praat in deze editie van Campus Talks met drie wetenschappers van de UT over onze hersenen. Studiogast is dr. Femke Nijboer van de onderzoeksgroep Biomedical Signals and Systems. In haar research legt zij nadruk op brain computer interfaces, e-health en neurotechnologie.

Technische hoogstandjes dus, maar Femke Nijboer is ook heel praktisch. Zij werkt veel samen met mensen met hersenbeschadigingen en schreef met één van hen, Paul Trossèl (die het locked-in-syndroom heeft), recent een boek over hoe om te gaan met tegenslagen. De suggesties van hen tweeën zijn breder toepasbaar dan alleen voor mensen met een handicap of ziekte: ook bij een echtscheiding, een blauwtje lopen of verminderde levensvreugde door corona.

Deep brain stimulation en coma

Dr. ir. Ciska Heida, eveneens van de onderzoeksgroep Biomedical Signals and Systems, komt aan bod. Haar onderzoek is gericht op deep brain stimulation en cueing (als neuromodulatietechnieken die werken) bij patiënten met Parkinson om symptomen te onderdrukken en beter te kunnen bewegen. Ook prof. dr. Jeannette Hofmeijer komt aan het woord in een filmpje. Zij is neuroloog in het Rijnstate Ziekenhuis in Arnhem én doet onderzoek aan de UT naar het activeren van hersencellen bij personen die in coma verkeren. Er gloort hoop aan de horizon: er lijkt een lichaamseigen neurotransmitter ingezet te kunnen worden die het brein kan stimuleren.

Verkiezingsresultaten

In zijn vaste column Show me the data! toont student Erik Kemp hoe je de gegevens van de afgelopen Tweede Kamerverkiezingen en van eerder in de vaderlandse geschiedenis kunt visualiseren. Bovendien speelt de culturele studentenvereniging UTmost (jazz en bigband) energieke muziek naar aanleiding van het thema brein en technologie.

Campus Talks S02E03: dinsdag 30 maart, 19:30-20:15 uur