De Universiteit Twente heeft financiële uitdagingen. In 2024 is krachtig en direct bijgestuurd, zodat we financieel gezond worden en blijven. De conceptbegroting van 2025 laat zien dat we op de goede weg zijn. Maar optimalisatie en veranderingen blijven nodig. Via nieuwsberichten op de serviceportal berichten we over de huidige situatie en de impact die dat heeft op de UT en iedereen die hier werkt of studeert. Onderaan deze pagina vind je een overzicht met alle berichten. Je vindt hier meer informatie over wat er gebeurt en hoe we de veranderingen en optimalisaties realiseren. Nu en op de langere termijn. Tot slot staat er ook een FAQ waarin je antwoorden op vragen die veel gesteld worden vindt.
Financiële ontwikkelingen
We moeten als universiteit blijven bezuinigen. De belangrijkste redenen hiervoor zijn het teruglopende aantal studenten dat zich inschrijft voor een studie en het structureel verlagen van de Rijksbijdrage. Daarbij komt dat de toekomst onzeker is. Dank aan de komst van de Wet Internationalisering in Balans (WiB) en de voorgenomen bezuinigen op onderzoeksfinancieringsmogelijkheden en het hoger onderwijs. Deze onzekerheden maken een behoudende koers noodzakelijk.
De totale inkomsten van de Universiteit Twenten voor 2025 bedragen €515 miljoen. Ruim 60% van dit bedrag bestaat uit directe financiering voor onderzoek en onderwijs en is afkomstig van de Rijksoverheid. Deze financiering wordt de ‘eerste geldstroom’ genoemd. De besparingsopgave van de UT loopt door de beschreven uitdagingen van nog eens 11 miljoen euro in 2026 met naar verwachting nog enkele tientallen miljoenen extra in afwachting op de kabinetsplannen.
Reinventing our UT
Het aanpakken van de financiële uitdagingen van de UT vraagt om een duidelijke visie: de stip op de horizon. Waar willen én moeten we naartoe en hoe pakken we dat aan? Met dit doel is eerder al de Shaping2030 missie aangescherpt en is later in 2024 de position paper Reinventing UT opgesteld
Reinventing our UT maakt duidelijk waar onze sterktes liggen, welke uitdagingen er liggen en wat dat betekent voor ons onderwijs, onderzoek en valorisatieactiviteiten. Samen met onze drie prioriteiten geeft het richting aan de keuzes die we nu en in de toekomst (moeten) maken.
- Studenteninstroom op peil houden
- Toekomstbestendig maken van het onderwijs
- Vergroten inkomsten uit tweede en derde geldstroom
Integrale aanpak: vijf Clusters
Om te komen tot een financieel gezonde organisatie volgt de UT een integrale aanpak die bestaat uit vijf clusters. Hieronder vind je kort meer informatie per cluster, inclusief een inschatting van de financiële impact. Let op, dit is een inschatting van het besparingsbedrag om inzicht te geven in ordes van grootte. De schatting is afgestemd op de veranderingen die worden doorgevoerd. De werkelijke besparingen die uiteindelijk gerealiseerd kunnen worden, zullen duidelijk worden naarmate de producten stap voor stap worden opgeleverd en de veranderingen worden doorgevoerd. Zodra er meer informatie bekend is, zal dit worden bijgewerkt.
Decaan: Tanya Bondarouk (BMS)
Clusterleider: Felix van Urk (SP)
Geschatte besparing: €6-10 miljoen
Onze opdracht
Onze opdracht is ervoor te zorgen dat al onze onderwijsprogramma's relevant en impactvol blijven. Daarom ontwikkelen we een overkoepelende strategie – een blauwdruk die is ontworpen om een constante instroom van studenten en lerende professionals aan te trekken. Dit doen we altijd op basis van de kernwaarden die wij voor ons onderwijs hebben vastgesteld.
Onze doelen en producten
Om onze doelen te bereiken, richten we ons op de volgende aandachtsgebieden:
- Strategie voor een constante instroom
We ontwikkelen een robuuste en toekomstgerichte strategie die zorgt voor een constante instroom van studenten en lerende professionals. Zo blijven onze onderwijsprogramma’s relevant, innovatief en aantrekkelijk. - Transparante begrotingsprocedures
We stellen duidelijke en efficiënte procedures op voor het toewijzen en optimaliseren van budgetten voor onze onderwijsprogramma's. Dit waarborgt de financiële bestendigheid en stelt ons in staat om verantwoord te investeren. - Een implementatieplan
Aan het einde van het academische jaar (2025) zijn de strategie en budgetprocedures vastgesteld. Tijdens het academisch jaar 2026/2027 worden alle nieuwe werkwijzen geïmplementeerd en past iedereen deze toe. Dit zorgt voor een soepele overgang van planning naar uitvoering. - Gestroomlijnde IT-processen voor onze programma's voor een leven lang leren
We geven prioriteit aan het optimaliseren van de belangrijkste (IT-)systemen die onze faculteiten nodig hebben om zowel kleinschalige als grootschalige programma's voor lerende professionals effectief en efficiënt aan te bieden.
Onze routekaart en planning
2024: De basis leggen
We zijn gestart met de voorbereidingen en creëren een stevige basis voor de implementatie.
2025: Van plannen en ideeën naar acties
Alle voorbereidingen worden omgezet in concrete resultaten. Beslissingen worden genomen, producten worden afgerond en het raamwerk wordt opgezet.
Vanaf 2026: implementeren, monitoren en bijsturen
We zijn volledig operationeel zijn met onze nieuwe strategie, procedures en aangepaste IT-systemen. Door continue evaluatie en bijsturing zorgen we ervoor dat we onze doelen bereiken en flexibel blijven inspelen op toekomstige behoeften.
Future-proof Research and Innovation (R&I) Decaan: Boudewijn Haverkort (EEMCS)
Clusterleider: Wiebke Eberhardt (SP)
Geschatte besparing: nog te bepalen
Onze opdracht
Onze opdracht is om richting te geven aan en ontwikkeling te stimuleren binnen de belangrijkste transities op het gebied van Onderzoek en Innovatie (R&I) door het identificeren en aanpakken van urgente uitdagingen bij R&I.
We stemmen lopende (strategische en operationele) initiatieven op elkaar af, bouwen voort op bestaand werk van collega's van de hele UT en werken met twee kleine toegewijde teams aan twee werkpakketten.
Onze doelen en producten
We hebben ons werk opgedeeld in twee werkpakketten.
- Werkpakket 1:
Dit werkpakket bestaat uit het leveren van een aangescherpte R&I-strategie, waarin de impactdomeinen van de UT een centrale rol spelen. Binnen dit werkpakket ontwikkelen we ook een implementatieplan, zodat iedereen voor wie de vernieuwde strategie relevant is, er effectief mee kan werken. - Werkpakket 2:
Binnen dit werkpakket wordt de huidige financiering van R&I geanalyseerd, inclusief de bijbehorende geldstromen. Als onderdeel hiervan leveren we een actieplan op dat de route naar verbeteringen uitstippelt. Tot slot zal dit werkpakket ook een praktisch kader voor een financieringsstrategie omvatten.
Beide werkpakketten bevatten aanwijzingen voor de clusterbouwstenen Onderzoeksinfrastructuur, Effectieve faculteitsoverstijgende (onderwijs)innovatie en Efficiënte en effectieve ondersteuningsprocessen.
Onze routekaart en planning
Beide werkpakketten worden tegelijkertijd opgepakt door verschillende teams. Dit betekent dat we beide werkpakketten uiterlijk in juli 2025 afronden. In april en mei leveren we de eerste resultaten op.
Effective cross faculty (educational) innovation Decaan: Heleen Miedema (ATLAS)
Clusterleider: Miriam Iliohan (DesignLab)
Geschatte besparing: €2-3 miljoen
Onze opdracht
Onze opdracht is om een schaalbaar en duurzaam platform te ontwikkelen dat zich richt op hoe mensen leren, creëren en samenwerken. Dit platform sluit aan bij onze missie om samenwerking tussen disciplines te bevorderen en een positieve maatschappelijke impact te realiseren via de impactdomeinen van onze faculteiten en instituten. Door te analyseren hoe leren plaatsvindt binnen verschillende vakgebieden, willen we ons positioneren als leider in innovatie. We laten betekenisvolle projecten en samenwerkingen zien die het verschil maken. Met deze unieke aanpak willen we meer studenten aantrekken, vooral door innovatieve en toekomstgerichte programma’s aan te bieden. Tegelijkertijd streven we naar een efficiëntere organisatie, kostenbesparingen, hogere onderwijskwaliteit en betere onderzoeksresultaten.
Onze doelen en producten
Eerst voeren we een inventarisatie en analyse uit van hoe leren plaatsvindt binnen de verschillende faculteiten. Vervolgens ontwikkelen we een blauwdruk die kansen identificeert om kosten te besparen en de bedrijfsvoering te verbeteren door strategische bundeling en integratie van interfacultaire programma’s. Daarna maken we het ontwerp definitief en starten we ons eerste pilotproject. Daarnaast ontwikkelen we beleid, financiële structuren en een governancemodel dat innovatie in interfacultair onderwijs stimuleert. Ons uiteindelijke doel is een krachtig platform dat het leren, creëren en samenwerken op een vernieuwende manier vormgeeft.
Onze routekaart en planning
De eerste drie acties ronden we af in 2025. Elk kwartaal leveren we een concreet product op. In 2026 hebben we ook het bijbehorende beleid, de financiële structuur en het governancemodel vastgesteld.
Towards an effective and efficient research infrastructure Decaan: Hans Hilgenkamp (TNW)
Clusterleider: Amir Ametovic (SP)
Geschatte besparing: €1-2 miljoen
Onze opdracht
Onze opdracht is om beleid (werkwijze) te ontwikkelen die zorgt voor efficiënt gebruik van de bestaande onderzoeksinfrastructuur. Een belangrijk onderdeel hiervan is een kader dat externe organisaties in staat stelt om op een verantwoorde manier gebruik te maken van onze Infrastructuur en Apparatuur (I&E). Daarnaast zullen we inzicht verkrijgen in de beste manieren om infrastructuurkosten toe te kennen aan externe projecten. Tot slot stellen we een meerjarig strategisch infrastructuurplan op, inclusief een investeringsprogramma ter ondersteuning hiervan.
Onze doelen en producten
Om onze opdracht te realiseren, leveren we de volgende producten op:
- Een database voor I&E die inzicht biedt in capaciteit en gebruik, en waarmee reserveringen kunnen worden gemaakt.
- Duidelijke financiële afspraken (beleid) voor optimaal en geïntegreerd intern gebruik van I&E.
- Richtlijnen en afspraken voor het aanbieden van I&E aan externe partijen.
- Kostenverdelingsafspraken met heldere methodes voor een effectieve doorbelasting van I&E-kosten aan externe projecten.
- Een meerjarig strategisch infrastructuurplan met een gedetailleerd investeringsprogramma.
Onze routekaart en planning
We werken samen in drie subclusters, elk subcluster levert producten op. De eerste producten, zoals adviezen en een eisenlijst, worden begin dit jaar opgeleverd. Uiteindelijk ronden we onze opdracht af in juli van dit jaar.
Efficient and effective support processes Decaan: Bart Koopman (ET)
Clusterleider: José Franken (HR)
Geschatte besparing: €8-12 miljoen
Onze opdracht
Onze opdracht is om werkprocessen binnen alle ondersteunende diensten (binnen faculteiten en services) te harmoniseren en standaardiseren. Dit doen we door samen te werken in teams met duidelijke doelen over hoe we werken. We zetten een effectieve aanpak op om concrete resultaten te behalen, met een focus op het besparen van uren. Op de lange termijn leidt onze gezamenlijke inspanning tot een meer uniforme en efficiënte ondersteuningsorganisatie. We voeren deze opdracht uit in nauwe samenwerking met de Universiteitscommissie Bedrijfsvoering (UCB), de adviescommissie van het College van Bestuur op het gebied van bedrijfsvoering van de UT. De UCB is onze opdrachtgever en partner.
Onze doelen en producten
Als cluster bewaken en stroomlijnen we initiatieven om de ondersteuningsuren met 10% te reduceren, op basis van de nulmeting van 1 september 2023. Daarnaast ontwikkelen we, in samenwerking met onder andere de afdeling Financiën, stuurindicatoren om de kortetermijneffecten van onder meer de acute maatregelen inzichtelijk te maken. Verder maken we een gedetailleerd ontwerp voor gestandaardiseerde ondersteuningsprocessen. Hierbij staan kwaliteit en effectiviteit centraal.
Onze routekaart en planning
We blijven continu monitoren en harmoniseren. In 2027 werken we met effectieve, gestandaardiseerde ondersteuningsprocessen op administratief, technisch, praktisch en besluitvormingsniveau. Onze belangrijkste focusgebieden voor concrete resultaten op korte termijn zijn:
- De implementatie van een gestandaardiseerde aanpak voor het monitoren van voortgang in verbeterinitiatieven en het rapporteren van resultaten.
- De invoering van een uniforme werkwijze voor alle verbeterinitiatieven binnen de afdelingen.
Korte termijn Maatregelen
In de afgelopen drie jaar heeft de UT meer uitgegeven en geïnvesteerd dan er aan financiering binnenkwam. Dat was een bewuste keuze, want met het oog op de toekomst zijn verschillende investeringen noodzakelijk. Zoals ook in de concept begroting staat mag dat tekort in 2025 maximaal één procent zijn. En in 2026 willen we dat inkomsten en uitgaven volledig in evenwicht zijn. Naast de strategische en toekomstgerichte keuzes, zijn er ook acute maatregelen genomen en zijn er kortetermijnmaatregelen nodig. Daarom:
- besparen we zoveel als mogelijk op het Centraal Strategisch Budget.
- hebben we aantal kleinere strategische besluiten genomen die op korte termijn besparingen opleveren.
- heeft elke dienst en faculteit heeft een taakstelling gekregen. De dienst of faculteit bepaalt zelf hoe deze taakstelling (een verlaging van het budget) gerealiseerd wordt.
Met alles dat we doen, bouwen we voort op de keuzes die eerder gemaakt zijn.
Onderwijskwaliteit staat voorop Het op peil houden van de kwaliteit van ons onderwijs heeft grote prioriteit. In de landelijke vergelijkingen zoals de Nationale Studenten Enquête scoort de UT de afgelopen jaren steevast bij de beste universiteiten. De UT wil die leidende positie in studentwaardering behouden en blijven versterken. Dat vraagt om prioriteit in de inzet van medewerkers, maar ook de inzet van middelen voor het behoud van onderwijsfaciliteiten in de breedste zin.
Toekomstbestendige keuzes Bij alle keuzes die worden gemaakt, wordt steeds vastgesteld of die keuze bijdraagt aan ons aanpassingsvermogen en toekomstbestendigheid. Is een keuze in lijn met de koers die is uitgestippeld in Reinventing our UT én gebaseerd op onze principes en kernwaarden?
Actieve sturing en monitoring Het realiseren van de voornemens zoals geformuleerd in de begroting vraagt om actieve sturing op alle niveaus. Zowel op het niveau van de universiteit als op het niveau van de faculteiten en diensten zal het monitoren van de voortgang een belangrijke rol innemen zodat tijdig bijgestuurd kan worden door CvB, faculteitsbesturen en dienstdirecteuren, wanneer de situatie daarom vraagt. De medezeggenschapsorganen, zoals de Universiteitsraad en de faculteits- en dienstraden, zullen elk op hun domein het gesprek hierover kunnen voeren. Op die manier borgen we samen dat we een realistische koers inzetten, die leidt tot wat we beogen en beperken we ongewenste neveneffecten.
Acute maatregelen
Er zijn in 2024 acute (tijdelijke) maatregelen genomen die ook in 2025 van kracht blijven.
Wat merk je ervan?
De financiële situatie van de UT heeft invloed op ons dagelijks werk en op ons. Soms UT-breed, bijvoorbeeld in serviceniveaus voor specifieke diensten. Maar ook op het niveau van specifieke dienstonderdelen, faculteiten of wetenschappelijke instituten hebben deze keuzes effect. Waar nodig word je door je leidinggevende eerder of verder geïnformeerd over de keuzes en consequenties. Sommige plannen moeten nog verder uitgewerkt worden en zullen de komende weken en maanden vorm krijgen.
De financiële situatie is een terugkerend gespreksonderwerp binnen onze gemeenschap. Wij beseffen dat de noodzakelijke financiële keuzes die we met elkaar maken pijnlijk kunnen zijn voor veel collega’s. We weten ook dat de huidige situatie onzekerheid met zich mee kan brengen. Als je je zorgen maakt of vragen hebt, bespreek dit dan in je team, met je leidinggevende of met de HR-medewerkers van je eenheid.
Hoewel we ons best doen om alle informatie zo duidelijk en toegankelijk mogelijk aan te bieden, kunnen we ons voorstellen dat je vragen hebt. Stuur ons een email, zodat we je kunnen helpen. Ook staan we open voor verdere suggesties over dit onderwerp.
Specifieke informatie voor diensten en faculteiten
Indien beschikbaar vind je hieronder specifieke informatie uit je dienst of faculteit (indien beschikbaar). Hiervoor dien je ingelogd te zijn.
Veelgestelde vragen (FAQ)
Via je leidinggevende, bijeenkomsten, werkoverleggen, nieuwsberichten op het serviceportaal en deze dossierpagina proberen we je zo goed mogelijk up to date te houden over de huidige stand van zaken van de UT en die van jouw faculteit, dienst of instituut. Alle vragen die we tijdens bijeenkomsten of via de e-mail ontvangen verzamelen we. Een overzicht van de meest gestelde vragen vind je hieronder, omdat het vragen kunnen zijn die ook bij jou leven. Mocht je toch nog een vraag hebben, laat het ons dan weten via info@utwente.nl.
Algemeen
In het weekend of op verjaardagen word ik door vrienden en familie gevraagd hoe het met de UT gaat, wat moet ik daarop zeggen? Net als andere universiteiten heeft ook Universiteit Twente momenteel financiële uitdagingen. De UT heeft aangegeven flink te moeten bijsturen om financieel gezond te blijven. Dit komt door een aantal factoren, zoals minder groei in studentenaantallen, discussies over internationalisering, bezuinigingen van de overheid en stijgende kosten. De UT werkt momenteel hard aan een toekomstvisie én praktische maatregelen om alles weer op de rit te krijgen.
Wat is de aanpak van de UT om de huidige financiële uitdagingen goed aan te pakken? De UT kiest voor een aanpak met twee sporen. Ten eerste zijn voor de korte termijn acute maatregelen ingevoerd. Ten tweede wordt in clusters gewerkt aan maatregelen, beleid en projecten die zowel op korte en middellange termijn effect gaan hebben. De acute maatregelen en clusters samen, gaan niet de UT problemen duurzaam oplossen. Daarom wordt ook nog gewerkt aan een lange termijn visie voor onze organisatie Reinventing UT die ook vertaald zal worden naar een roadmap om dat toekomstbeeld te gaan realiseren.
Wanneer één of meerdere maatregelen worden ingesteld informeren we hierover via de serviceportal dan wel via een UT-all mailing. In die informatie proberen we zo goed mogelijk het waarom te schetsen. Alle updates over de verschillende maatregelen zijn terug te vinden op deze dossierpagina onder de rubriek Updates.
Wat is het verschil tussen de clusters en de building blocks? De Building Blocks zijn begonnen als een set van 20 strategische en operationele maatregelen die de UT helpen financieel gezond te worden en te blijven. Inmiddels zijn er vanuit alle Building Blocks stappen gezet om hun opdracht te realiseren, variërend van beheer van registratie van vakantiedagen tot advies over effectieve besluitvorming. Daarmee was het tijd voor een nieuwe fase. Op het serviceportaal hebben we geinformeerd over deze tweede fase waarbij de Building Blocks zijn geclusterd rond vijf thema's, gezien de inhoudelijke samenhang.
We maken onderscheid tussen 1e en 2e of 3e geldstromen; wat betekent dit? De eerste geldstroom omvat financiering van de rijksoverheid voor onderwijs en onderzoek die rechtstreeks van de rijksoverheid komt. De universiteiten en umc’s bepalen zelf hoe ze deze middelen besteden voor het uitvoeren van de wettelijke taken.
De tweede geldstroom omvat subsidies voor onderzoeksprojecten die onderzoekers aan de universiteiten en umc’s via NWO, ZonMw en KNAW (in competitie) verwerven. Om deze subsidie te ontvangen is het belangrijk dat we als universiteit de gemaakte uren goed kunnen verantwoorden. Daarom is het urenschrijven op de projecten in Unit4 essentieel.
De derde geldstroom omvat alle overige (publieke en private) financiering voor onderzoeksopdrachten en contractonderwijs, inclusief publieke middelen die van de Europese Unie in competitie worden toegewezen. (Bron: website OCW). Ook hiervoor geldt dat een goede registratie van uren in Unit4 essentieel is.
Wat kan ik doen
Ik wil graag bijdragen aan de UT prioriteit om de 2e en 3e geldstroom te verhogen. Waar vind ik de juiste subsidieoproepen? Hoe kan ik meehelpen om de studenteninstroom te verhogen? Dit kan op heel veel verschillende manieren zoals deelname aan informatiesessies op middelbare scholen en kleinschalige voorlichtingsevenementen tot het eenvoudig delen van posts op je social media. Uiteraard hoef je niet alles te doen! Op de ambassadeurspagina vind je een overzicht van alle mogelijkheden.
Wat kan ik zelf als medewerker doen in deze situatie? Het is belangrijk om goed geïnformeerd te blijven via de eerdergenoemde kanalen, zodat je op de hoogte bent van de laatste informatie. Als je vragen hebt, stel deze dan aan je leidinggevende en blijf er niet mee rondlopen. Het delen van goede ideeën kan ook een groot verschil maken, dus aarzel niet om je suggesties naar voren te brengen om bijvoorbeeld maatwerk of dubbelwerk te voorkomen of werkprocessen te vereenvoudigen. Probeer daarnaast je werk zo goed mogelijk te blijven doen en wees kritisch op uitgaven en vanzelfsprekend op tijd je uren te schrijven, zowel projecturen in Unit4 als vakantieuren in AFAS.
Wat betreft de impact op onderzoek, is het essentieel om te weten dat er op het serviceportaal een specifieke pagina is met onderzoeksondersteuning en een overzicht van de verschillende subsidieaanvragen. Dit kan je helpen om je onderzoek zo goed mogelijk voort te zetten ondanks de uitdagingen. Voor het onderwijs is het belangrijk om de kwaliteit hoog te houden en creatief te zijn in het vinden van oplossingen voor eventuele problemen die zich voordoen.
Om de studenteninstroom te verhogen, kun je deelnemen aan informatiesessies op middelbare scholen, kleinschalige voorlichtingsevenementen organiseren of simpelweg posts delen op je social media. Op de ambassadeurspagina vind je een overzicht van alle mogelijkheden. Uiteraard hoef je niet alles te doen, maar elke bijdrage helpt.
Bij wie kan ik me melden als ik wil meedenken of –werken aan oplossingen in deze tijden van financiële onzekerheid? We kunnen ons voorstellen dat je op basis van de informatie die je ontvangt via de UT kanalen, vragen hebt maar ook dat je ideeën hebt voor de toekomst. Je mag je suggesties altijd met ons delen via je leidinggevende, HR-adviseur of mail naar info@utwente.nl zodat we ze in overweging kunnen nemen of contact met je kunnen opnemen.
Informatie en communicatie
Waar vind ik meer informatie over de financiële situatie? Naast dat we ons iedere dag inzetten om goed onderwijs te geven en onderzoek te doen, gebeurt er veel in onze universiteit dat voortvloeit uit de financieel mindere periode van de UT. Als universiteit als geheel werken we aan verbetering, maar ook faculteiten en diensten hebben hun eigen aanpak.
Op deze dossierpagina verzamelen we zoveel mogelijk relevante en beschikbare informatie over de huidige situatie. Je vindt hier UT brede informatie en via deze pagina kun je ook naar de informatie van jouw betreffende faculteit of dienst.
Aanvullende houden we je via de serviceportal op de hoogte van de algemene UT situatie als ook eventuele acute maatregelen en specifieke situaties. Wanneer er ontwikkelingen zijn met grote impact, dan ontvang je hierover een UT-all mailing.
Ook je leidinggevende kan jou informeren. Maandelijks worden alle decanen, portefeuillehouders, zakelijk directeuren en de directeuren van de diensten gezamenlijk door het CvB op de hoogte gehouden over de stand van zaken en de ontwikkelingen naar een toekomstbestendige UT.
Met wie kan ik contact opnemen om vragen te stellen over de gevolgen van de situatie voor mijn werk? We kunnen ons voorstellen dat je op basis van de informatie die je ontvangt via de UT kanalen, vragen hebt. Voor deze vragen kun je altijd contact opnemen met je eigen leidinggevende om de informatie en ontwikkelingen te bespreken en de koppeling te maken naar wat dit voor jouw dagelijks werk betekent.
Maandelijks worden alle decanen, portefeuillehouders, zakelijk directeuren en de directeuren van de diensten gezamenlijk door het CvB op de hoogte gehouden over de stand van zaken en de ontwikkelingen naar een toekomstbestendige UT. Vervolgens delen zij de informatie weer in jouw faculteit, dienst of instituut.
Ik maak mij zorgen dat een negatief sentiment invloed heeft op de motivatie en loyaliteit van collega’s. Wat doet de UT om onnodig vertrek te voorkomen? We begrijpen dat een negatief sentiment invloed kan hebben op de motivatie en loyaliteit van onze medewerkers. We hechten veel waarde aan een positieve werkomgeving en doen daarom ons best om onnodig vertrek te voorkomen. We streven naar open en transparante communicatie, bieden ondersteuning en begeleiding aan medewerkers, en investeren in professionele ontwikkeling en loopbaanmogelijkheden. We moedigen iedereen aan om hun zorgen en suggesties te delen, zodat we samen kunnen werken aan een positieve werkomgeving in deze onzekere tijden.
Moeten er niet meer reorganisaties plaatsvinden? Sommige noodzakelijke maatregelen doen mogelijk pijn, maar dan weten we op z’n minst waar we aan toe zijn. Zorgvuldigheid is voor ons van het grootste belang. We begrijpen dat duidelijkheid essentieel is voor iedereen binnen de UT. Hoewel sommige noodzakelijke maatregelen pijnlijk kunnen zijn, willen we ervoor zorgen dat we alle mogelijke scenario's zorgvuldig hebben onderzocht voordat we definitieve beslissingen nemen. We bekijken momenteel verschillende opties, zowel binnen afzonderlijke eenheden als UT breed. Het is belangrijk dat we een weloverwogen en doordachte aanpak hanteren om de beste weg voorwaarts te bepalen.
Het CvB heeft aangegeven dat het goed is om je vragen te stellen bij CvB-on tour en daarbuiten. Waar moet ik heen met mijn vragen of opmerkingen die in me opkomen nadat een bijeenkomst al is afgelopen? Je vragen kun je altijd stellen via je eigen leidinggevende of je HR-adviseur en je kan een bericht sturen naar info@utwente.nl. Dan beantwoorden we die graag, ook na afloop van een bijeenkomst. We horen ook graag jouw suggesties via dit mailadres over dit onderwerp.
Eenheidsspecifieke informatie
Waar kan ik specifieke informatie vinden over mijn eigen faculteit of dienst? Het College van Bestuur kwam langs in mijn faculteit of dienst voor een update. Gaat dit vaker gebeuren of was dit een eenmalig initiatief? In het afgelopen half jaar (september – december 2024) hebben de collegeleden alle faculteiten en bijna alle diensten bezocht tijdens afdelingsbrede bijeenkomsten. Het doel is dat het CvB toelichting kan geven op de UT-brede situatie en vragen kan beantwoorden. Vervolgens kan het faculteitsbestuur of de dienstdirecteur dan inzoomen op de specifieke situatie van de dienst/faculteit. Tot nu toe worden deze bijeenkomsten positief gewaardeerd en worden dan ook in het nieuwe jaar doorgezet.
Strategie en toekomst
Wat zijn de toekomstplannen van de universiteit? Hoe zien we eruit over ongeveer 5 jaar? De UT richt zich op haar huidige situatie met lange- en korte termijn maatregelen. Daarvoor is een duidelijke visie nodig. In Reinventing UT is een eerste schets gegeven waar onze sterktes liggen, de uitdagingen op ons pad en wat dat betekent voor onderwijs, onderzoek en valorisatieactiviteiten. Het geeft richting aan de keuzes die we moeten maken.
In de komende maanden wordt deze verder uitgewerkt en geconcretiseerd met verschillende groepen in de organisatie. Startend met het CvB en Strategisch Beraad, maar ook de RvT en de UR worden betrokken. En uiteraard is er daarna een traject met brede participatie van de gehele organisatie voorzien.
Op basis hiervan wordt dan onder andere UT instellingsplan opgesteld. Dat geeft een meer gedetailleerd plan hoe we erover 5 jaar uitzien en hoe we daar komen. Het instellingsplan is voor de zomer van 2025 gereed.
Wat is de status van het ‘Reinventing UT’ document? Het aanpakken van de financiële uitdagingen van de UT vraagt om een duidelijke visie: de stip op de horizon. Eerder werd de Shaping2030 missie aangescherpt en nu is er een position paper geformuleerd. Reinventing our UT maakt duidelijk waar onze sterktes liggen, welke uitdagingen er liggen en wat dat betekent voor ons onderwijs, onderzoek en valorisatieactiviteiten. Het is een richtinggevend document voor de keuzes die we nu en in de toekomst (moeten) maken.
Wat betekenen de mogelijke landelijke grote bezuinigingen van OCW? Hiervoor ontwikkelen we zoals gebruikelijk verschillende scenario’s. Potentieel gaat het over 10-15% lagere opbrengsten voor de UT. Met alle onzekere factoren is het voor ons als UT belangrijk om snel in te kunnen spelen op veranderingen en onze organisatie daarop in te richten.
Het is aan ons allemaal om hier ons best in te doen en deze veranderingen te laten slagen. Alle hiervoor genoemde maatregelen zijn gericht op een toekomstbestendige UT te ontwikkelen met een geheel eigen signatuur, zoals we die we nu ook hebben.
Op welke wijze wordt er lering getrokken uit de benodigde veranderingen, zodat in de toekomst sneller gereageerd en bijgestuurd kan worden? De manier waarop we georganiseerd zijn is niet altijd helpend om snel te reageren en bij te sturen. Via de clusters en building blocks, wordt op verschillende niveaus gewerkt om een effectieve en efficiënte maar ook adaptieve organisatie te realiseren. Hiervoor worden op dit moment scenario’s uitgewerkt in de verschillende clusters en in het nieuwe instellingsplan.
Heeft de UT verschillende scenario's uitgewerkt die rekening houden met mogelijke veranderingen in overheidssubsidies, studentenaantallen, enzovoort, en welke invloed dit heeft op de UT? Alle Nederlandse universiteiten staan onder druk, en wij zijn daarop geen uitzondering. We moeten altijd rekening houden met verschillende scenario's, en deze worden altijd berekend. Deze keer moeten we sneller schakelen met een grote waaier aan uitkomsten dan eerder het geval was doordat demografische en politieke ontwikkelingen krimpen overheidssubsidies en studentenaantallen. Hoewel we nog niet precies weten wat de gevolgen zullen zijn, werken we hard aan o.a. een kostenbewust onderwijs, een scherpere focus in ons profiel en het benutten van kansen. Ongeacht hoe de scenario's zich verder ontwikkelen, blijven deze doelen voor ons van groot belang.
Hoe ziet het CvB de praktische invulling van ‘future-proof UT’ op korte termijn, bijv. over 6 tot 12 maanden? Is er ook een tijdslijn met streefpunten hiervoor uitgezet? De ambitie is om voor de zomer 2025 de toekomstvisie af te hebben, vastgelegd in een institutioneel meerjarenplan. Uiterlijk in december 2025 wil het College van Bestuur een UT-breed plan rond hebben voor de realisatie van onze toekomstige UT, waarvan mogelijk een UT brede organisatiewijziging of eventuele reorganisatie deel uitmaakt.
Potentiële impact van een organisatiewijziging/reorganisatie
Wanneer denkt het CvB het vraagstuk rondom inkrimpen van de organisatie gereed te hebben? Oftewel, wanneer is er zekerheid wat de impact voor individuele medewerkers is? Dit is moeilijk op dit moment concreet aan te geven. Met name omdat we nu nog niet weten welke kant het precies op gaat dan wel moet. Vanwege de huidige situatie is op dit moment alleen bekend dat bij de faculteit TNW een reorganisatie gaat plaatsvinden.
De ambitie is om in voor de zomer 2025 een institutioneel meerjarenplan af te hebben. Op basis daarvan wordt beter inzichtelijk welke stappen nodig zijn om onze doelstellingen te realiseren en wat dat betekent voor de organisatie en in het verlengde voor individuele medewerkers. Het streven is dat het plan hiervoor er uiterlijk december 2025 ligt.
Zullen medewerkers de mogelijkheid krijgen om vrijwillig plaats te maken voor collega's, ondersteund door een afvloeiingsregeling indien er sprake is van een reorganisatie bij een eenheid? En komt er een regeling om eerder te stoppen met werken? Op dit moment is dit nog niet bekend. We houden rekening met verschillende manieren om de kosten aan de universiteit te drukken. Personeelskosten vormen een grote post op de jaarlijkse begroting, maar er zijn ook andere kosten. Het jaargesprek met je leidinggevende kan een goed moment zijn om jouw gedachten hierover te delen. We kunnen echter nog niet aangeven of er een afvloeiingsregeling zal komen.
Acute maatregelen
Hoe lang blijven de tijdelijke maatregelen van kracht? De acute maatregelen zijn genomen voor onbepaalde tijd, voor zo lang als nodig is. Eenheden hebben hun begroting 2025 gemaakt met het voortzetten van de maatregelen als één van de onderliggers. Voor 2026 zal weer gekeken worden wat nodig is.
Hoe is de besluitvorming rondom het stopzetten van alle studentenuren genomen? Hoe is daarbij rekening gehouden met de impact op medewerkers, studenten en de kwaliteit van het onderwijs? Vanwege de financiële situatie van de UT heeft het College van Bestuur na afloop van het strategisch beraad en de bespreking met de Universiteitsraad in juli 2024 een aantal acute maatregelen afgekondigd die per direct moesten worden ingevoerd. Het CvB besloot om per direct een stop te zetten op de inzet van Studentjobs (student-assistenten en student-oproepkrachten). Door deze maatregel kon de UT snel een doorlopende kostenreductie realiseren.
Bij het nemen van deze beslissing werd rekening gehouden met de impact op medewerkers, studenten en de kwaliteit van het onderwijs. Faculteiten en diensten werden gevraagd om de gevolgen van deze ingrijpende maatregelen in kaart te brengen en een voorstel uit te werken voor de uitvoering ervan, met inachtneming van bestaande procedures en afspraken. Waar de maatregelen specifieke medewerkers of studenten betroffen, werd hierover daar waar we konden eerst direct met de betrokkenen gecommuniceerd.
Waarom is er gestopt met alle externe inhuur, op grond waarvan worden uitzonderingen gemaakt en wie beoordeeld deze? Vanwege de financiële situatie van de UT heeft het College van Bestuur na afloop van het strategisch beraad en de bespreking met de Universiteitsraad in juli 2024 een aantal acute maatregelen afgekondigd die per direct moesten worden ingevoerd. Het CvB besloot om per direct een vacaturestop in te stellen op vacatures die bekostigd worden vanuit de eerste geldstroom. Dit geldt voor alle vacatures. Uitzonderingen worden beschreven in dit document.
Hieronder vind je een overzicht van alle recente nieuwsberichten over dit onderwerp.