Creative Technology

STUDIEPROGRAMMA BSc creative technology

Hier vind je meer informatie over het studieprogramma en lees je wat je kunt verwachten van je studietijd aan de UT. Ben je nieuwsgierig naar je carrièremogelijkheden met een bachelordiploma Creative Technology op zak? Ontdek welke mogelijkheden je hebt na de bacheloropleiding.

UITDAGENDE PROBLEMEN, PRAKTISCHE OPLOSSINGEN

De bacheloropleiding Creative Technology duurt drie jaar en elk jaar bestaat uit vier modules. Tijdens elke module (van tien weken) bestudeer je samen met andere studenten in een projectteam een bepaald vraagstuk. Alle vraagstukken binnen het project hebben met elkaar te maken en je wordt uitgedaagd om praktische oplossingen te bedenken.

JAAR I: In het eerste jaar van de bacheloropleiding Creative Technology werk je aan het leggen van een brede basis. Je krijgt onderwerpen aangeboden uit verschillende disciplines, zoals Ontwerpen, Elektrische en Dynamische Systemen, Programmeren en Physical Computing. In de vier modules van jaar één besteed je ongeveer een derde van je tijd aan projecten. De thema’s zijn respectievelijk:

  • Creëer je identiteit als creatief technoloog (module We Create Identity);
  • Maak een omgeving “intelligent” en interactief (module Smart Environments);
  • Bedenk en realiseer je hoe je leven en werk er in de toekomst uit gaan zien (module Living and Working Tomorrow);
  • Creëer impact door het bouwen van een interactieve installatie voor een bekend lokaal kunst-techniek festival (module Art, Impact & Technology).

In al deze vier modules krijg je inzicht in de verschillende beroepen en thema’s van je toekomstige vakgebied en leer je praktische oplossingen te ontwikkelen voor complexe vraagstukken.

JAAR 2: Het tweede jaar wordt gekenmerkt door verdieping. Om te beginnen kies je in het eerste kwartiel voor een specialisatie (Smart Technology of New Media). In de modules die daarop volgen staan thema’s centraal als Intelligent Interaction Design, Business & Entrepreneurship en het versturen, verwerken en visualiseren van Big Data.

JAAR 3: In het eerste semester is er wat wij noemen de minorruimte. In deze periode kun je zowel binnen als buiten de UT jezelf verbreden of verdiepen in een onderwerp naar keuze. Een veel gekozen optie is om in deze ruimte een pre-master te doen ter voorbereiding op een Master. In het tweede semester verbreed je je kennis, met keuzevakken op het gebied van de interactie tussen mens en technologie, ethiek en professioneel gedrag. Tenslotte doe je ook in het tweede semester je afstudeeropdracht, waarna je jezelf Bachelor of Science mag noemen.

Om je een indruk te geven, volgt hier een greep uit recente afstudeerprojecten:

  • Een interactief concept voor muzikanten op het podium: met dit interactieve concept worden de afzonderlijke muzikanten tijdens een optreden gevolgd en worden er, afhankelijk van hun positie op het podium en de muziek die ze maken, visuele effecten gecreëerd die het liveoptreden een extra dimensie geven.
  • Een game die gebruikmaakt van een interactieve LED-vloer, om patiënten met hersenbeschadiging te helpen bij hun revalidatie. Het spel motiveert mensen en helpt hen bij hun oefeningen zodat ze zich beter kunnen bewegen.
  • Een oplossing die eetgewoonten meet en opbouwende feedback geeft: het is een instrument dat de eetgewoonten van ouderen kan meten en hun basale, opbouwende feedback geeft, ter bevordering van hun welzijn en kwaliteit van (zelfstandig) leven.

Tijdens de opleiding ontwikkel je je onderzoeks-, ontwerp- en managementvaardigheden, en ontdek je waar jouw kracht ligt. Met een bachelordiploma kun je direct de arbeidsmarkt op of je studie vervolgen met een masteropleiding binnen dit vakgebied.

Chat offline (info)