Luciënne's ervaring

Studiekeuze gemaakt?

Een betere toekomst door de slimme technologieën van een Creative Technologist

Luciënne had niet het juiste profiel om Industrial Design te gaan studeren na het behalen van haar vwo diploma. Na goed rondgekeken te hebben koos ze voor de bacheloropleiding Creative Technology en dat heeft heel goed uitgepakt zoals je in haar verhaal hieronder kunt lezen.  

Create is een veelzijdig programma, je doet dan ook veel praktische ervaring op in veel verschillende gebieden.

Luciënne de With, alumnus Creative Technology


In 2014 kwam je naar de Universiteit Twente om je studie Creative Technology (Create) te gaan volgen. Waarom werd het deze opleiding aan UT?

Luciënne legt uit: “Toen ik mijn studie koos was het voor mij erg belangrijk dat ik iets kon kiezen waar ik mijn creativiteit in kwijt kon. Een van de opties die ik tegenkwam was industrieel ontwerpen, en dit leek me een ontzettend leuke studie. Helaas had ik niet het juiste profiel op school gevolgd om deze opleiding te kunnen starten, dus kwam ik uit bij Creative Technology. Het plan was om via deze bachelor en een pre-master uiteindelijk bij de master industrieel ontwerpen in te stromen."

"Wat me aansprak tijdens de open dag van Create was dat deze studie ging over het creatief inzetten van technologie. Ik had op dat moment nog niet veel affiniteit met technologie, maar het was wel iets wat ik erg graag wilde leren. Mijn keuze voor de UT lag voor de hand, aangezien dit de enige universiteit is die Create aanbiedt. Gelukkig kwam ik erachter dat de UT ook op andere gebieden bij mij past. Het is een redelijk kleine universiteit met veel persoonlijk contact. De ligging van de UT sprak mij ook erg aan. Ik kom zelf uit een klein dorpje en ben gewend aan het plattelandsleven. Een campus middenin de Enschedese bossen past dus veel beter bij mij dan studeren in een drukke stad.”

Wat maakt de bacheloropleiding Creative Technology zo bijzonder?

“Wat ik bijzonder vind aan de opleiding Create is dat het programma heel erg veelzijdig is, maar dat je toch praktische ervaring opdoet op veel verschillende gebieden. Zo leerde ik onder andere programmeren, solderen, design sketching, 3D animatie en game design, terwijl ik geen van deze dingen ooit had gedaan. Uiteraard ben je niet meteen expert in deze dingen, het is aan jezelf om er voldoende tijd en moeite in te stoppen dat je er ook wat mee kunt in je vervolgopleiding of je baan”, vertelt Luciënne.

Luciënne als lid van het Create voorlichtingsteam

Kun je iets vertellen over hoe een opdracht er uit ziet bij Create?

“Opdrachten bij Create zijn net zoals de vakken: veelzijdig. Ik denk dat de groepsprojecten het meest typerend zijn. Elke module is er zo’n project (net zoals bij elke UT-opleiding), waarin je de kennis van alle vakken van die module kunt combineren. Omdat Create de interesse van mensen met verschillende achtergronden wekt (je hebt niet een specifiek profiel nodig), zit je vaak al in een projectgroep met erg verschillende mensen. De kunst is natuurlijk om uit te zoeken wie precies wat kan bijdragen. Typerend is dat de projecten vaak erg breed beginnen, bijvoorbeeld “maak een smart environment”. Dit kan erg veel kanten op gaan. Als groep is het belangrijk om tot een uitvoerbaar plan te komen. Daarom beginnen we meestal met brainstormen, om zo tot zo veel mogelijk ideeën te komen. Uiteindelijk is het belangrijk om iets te kiezen wat haalbaar is binnen de tijden met de capaciteiten van je groepsgenoten, want bij Create is het bijna altijd een vereiste dat je aan het eind van de module een prototype oplevert waarin je laat zien hoe jouw product/idee werkt. Hierdoor is het ook heel tastbaar: aan het einde van een module staan er vaak veel pasklare oplossingen op tafel voor de projectcase die we aan het begin hebben gekregen. Een voorbeeld van zo’n moduleopdracht is de opdracht in module 5. Dit ging over new media en dit vond ik een geweldig vak. Tijdens deze module hebben we een 3D animatie video gemaakt, en tijdens een vak moesten we een game ontwikkelen. Tijdens deze module hebben we dus veel geleerd over virtual reality en augmented reality. Deze onderwerpen vond ik ontzettend interessant.” aldus Luciënne.

Bij Create werk je in projecten samen met studenten met verschillende achtergronden en interesses. De kunst is dan om uit te zoeken wie precies wat kan bijdragen.

Luciënne de With, alumnus Creative Technology

Nadat Luciënne was afgestudeerd als BSc Creative Technologist ging ze niet meteen verder met de masteropleiding Interaction Technology, maar deed ze een stage bij een software ontwikkelingsbedrijf. Hier heeft ze gewerkt aan de vormgeving van VR- en webapplicaties.

Kun je iets meer vertellen over jouw stage?

Luciënne: “Ik deed deze stage tussen mijn bachelor Create en mijn master I-Tech. Tijdens deze stage heb ik eerst gewerkt aan de user interface van een VR applicatie voor veiligheidstrainingen. Waar ik rekening mee moest houden was dat de trainingen vooral bedoeld waren voor mensen die niet goed konden lezen. Dit maakte het erg belangrijk dat de user interface intuïtief was en zo weinig mogelijk tekst bevatte. Aan de andere kant moest ik ook overleggen met de ontwikkelaars over wat er mogelijk was op het gebied van implementatie. Ik moest dus goed nadenken hoe ik in de behoefte van mijn eindgebruiker kon voorzien (een intuïtieve interface) terwijl de implementatie ook haalbaar was. Je bouwt de brug tussen de wensen en behoeften van je eindgebruikers en denkt tegelijkertijd na over wat er mogelijk en dus haalbaar is (en ook vooral wat niet kan) met de technologie die je gebruikt.

Na deze opdracht heb ik een zelfde soort opdracht uitgevoerd binnen dezelfde stage, maar dan voor het herontwerpen van de interface van een woningconfigurator. De woningconfigurator was bedoeld voor kopers van huizen om hun eigen huis in samen te stellen. Dit konden ze dan ook weer visualiseren in VR, waardoor mensen echt een kijkje konden nemen in hun nieuwe huis. Op deze manier konden ze bijvoorbeeld zien hoe verschillende soorten raampartijen eruitzien, of wat de keuze voor gevelstenen en kozijnen doet met de uitstraling van het huis. De interface was echter erg lastig om mee te werken, omdat het eigenlijk alleen een lijst met opties was om uit te kiezen. Je zag pas wat een bepaalde optie betekende als je het had aangeklikt. Ik heb hier een herindeling gemaakt die logischer is, waar dingen die bij elkaar horen ook bij elkaar staan, gerangschikt in een logische hiërarchie. Ik heb mijn ontwerp gemaakt voor de tablet (hiervoor was het alleen beschikbaar voor web), wat de schermindeling nogal anders maakte, aangezien een tabletscherm veel kleiner is en je anders interacteert met een tablet dan met een computer (je moet dingen met je vingers aan kunnen klikken). Aan het einde van deze opdracht leverde ik een prototype op van mijn ontwerp. Ik denk dat dit ook heel erg Create is: iets tastbaars opleveren wat je klant/gebruiker een idee geeft van hoe het product er uiteindelijk uit gaat zien en welke interacties er mogelijk zijn. Als ik meer tijd had gehad voor deze opdracht, had ik dit prototype natuurlijk getest met potentiële eindgebruikers. Maar het was inmiddels september en het was tijd om te beginnen aan mijn nieuwe uitdaging; de masteropleiding Interaction Technology, ook aan de Universiteit Twente.”

Hoe zit het met je leven naast de studie?

Luciënne is naast haar studie ook zeer actief geweest op sociaal gebied. “Als ik daar aan terug denk, denk ik meteen aan mijn eigen sportvereniging Messed Up, de Enschedese studenten verenigng voor Floorball en uni-hockey. Binnen de opleiding Creative Technology heb ik meegeholpen aan de Open Dagen. Ontzettend leuk om toekomstige studenten te laten zien wat je opleiding inhoudt en hoe het is om student aan onze UT te zijn” vertelt Luciënne.

Chat offline (info)
Om deze functionaliteit te gebruiken:
Accepteer cookies