HomeNieuws & eventsTwente Alumni Lezingen: Dimitrios Stamatialis – Arnhem - geannuleerd

Twente Alumni Lezingen: Dimitrios Stamatialis – Arnhem - geannuleerd

Lezing door: Prof. dr. Dimitrios Stamatialis
Hoogleraar Biomaterials Science and Technology

In overleg met de spreker en volgens de richtlijnen van de Rijksoverheid wordt deze lezing verplaatst. Meer informatie volgt zo snel mogelijk.

(BIO)KUNSTORGANEN: een koud kunstje?

Door de vergrijzing van de bevolking en een gebrek aan donororganen is er een toenemende behoefte aan nieuwe ‘(bio)kunstorganen’ die de falende organen kunnen imiteren of op den duur zelfs vervangen. Wat als je diabetes zou kunnen behandelen zonder injecties? Of als er geen dialyse in het ziekenhuis vereist is voor patiënten met een chronische nierziekte? Volgens Dimitrios Stamatialis is het tijd voor een multidisciplinaire aanpak en samenwerking tussen biomateriaal, technologie en biologie. In zijn lezing vertelt Dimitrios over de uitdagingen van de ontwikkeling van (bio)kunstorganen, het brede spectrum van de betrokken disciplines, en hoe deze kunstorganen levens kunnen veranderen.

Dimitrios Stamatialis is hoogleraar aan de Universiteit Twente en voorzitter van de onderzoeksgroep Biomaterials Science & Technology. Daarnaast is hij lid van de EUTox groep, die zich bezighoudt met de coördinatie van Europees onderzoek naar het giftig vermogen van ureum en is hij redacteur voor ‘International journal of artificial organs’, het officiële wetenschappelijk magazine van de European Society for Artificial Organs. Voor zijn onderzoek naar de kunstnier won hij in 2016 de ‘UT in de Media Prijs’ en in 2008 werd hij door studenten Biomedische Technologie uitgeroepen tot beste docent.

In het kort:

• Een lezing over de ontwikkeling van een (bio)kunstorganen.
  • Nieuwe datum wordt zo snel mogelijk bekend gemaakt
  • Nederlands Openluchtmuseum, Hoeferlaan 4, Arnhem
  • Prijs: vijf euro (inclusief borrel), gratis voor recent afgestudeerde alumni
  • Taal: Engels