HomeNieuwsUT in de mediaprijzen 2023
Himanshu Rana en collega's en CvB
Martin Rosema en Simon Couwenberg

UT in de mediaprijzen 2023

Vandaag vonden traditiegetrouw in de tweede week van januari de uitreikingen van de UT in de mediaprijzen plaats. Het collegebestuur reikte in de gebouwen Carre en Langezijds de prijzen uit aan de winnaars onder het genot van koffie en taart. De prijs bestond uit een certificaat en een VVV-bon. Op de Campus bestonden de felicitatiemomenten uit korte gesprekken over de onderzoeksthema’s van de winnaars.

Studententeam Solar Team Twente won in de studentencategorie. Solar Team Twente is vorig jaar tweede geworden tijdens het wereldkampioenschap zonneracen in Australië. Uiteraard werd dit op de voet gevolgd door diverse internationale media, waaronder The Daily Mail UK en Cosmos Magazine Australië en in Nederland o.a. door Innovation Origins en het AD.

Junior talent in de mediaprijs

De Junior talent in de mediaprijs ging naar student Mechanical Engineering Dominiek Spin (22 jaar) (ET), voor zijn rekentool waarmee een student kan zien wat ze kwijt zijn aan rente over hun studieschuld. Van de website van DUO, de Dienst Uitvoering Onderwijs, werd Spin niks wijzer. "Tijd om zelf iets te ontwikkelen", dacht hij. Met zijn rekentool kreeg hij aandacht bij RTL Nieuws en bij RTV Oost.

Mediaprijzen faculteiten

Op de derde plaats eindigde universitair docent politicologie Martin Rosema (BMS), die meermaals media te woord stond over de verkiezingen. De tweede plaats was voor René Torenvlied (BMS) die met zijn onderzoek over de vuurwerkramp in Enschede veelvuldig in de media verscheen, zoals bij de NOS. Bram Nauta (EEMCS) won in 2023 de Simon Stevin Prijs en was mede daardoor extra zichtbaar in diverse media, zoals in dit mooie artikel in de Volkskrant met als kop: Nederlandse 'Nobelprijs’-winnaar Bram Nauta: ‘Ik wil spelen, daar komt meestal iets prachtigs uit.’

Social mediaprijs

De Social Mediaprijs was voor dr. Eefje Hendriks (ITC). Hendriks is zeer actief op X en LinkedIN met berichten over haar onderzoek naar natuurrampen. Tevens sprak ze afgelopen zomer op de Zwarte Cross met als titel: Wederopbouw na een natuurramp is meer dan een tentje opzetten!

De prijs voor Torenvlied werd in ontvangst genomen door Simon Couwenberg en de prijs voor Hendriks werd in ontvangst genomen door Himanshu Rana en Mark van der Meijde.

Meer informatie

Heb je hulp nodig bij een media-aanvraag of wil je een resultaat met het persteam van de UT delen? Neem dan contact met ons op.

drs. J.G.M. van den Elshout (Janneke)
Persvoorlichter (aanwezig ma-vr)