HomeNieuwsSolar Team Twente presenteert tiende zonneauto: RED X
Cas van Laar

Solar Team Twente presenteert tiende zonneauto: RED X

Solar Team Twente presenteerde haar nieuwe zonneauto waarmee het team in oktober dit jaar deelneemt aan de Bridgestone World Solar Challenge. Het normaal groene hart van Twente, de Koninklijke Grolsch, kleurde voor een paar uur rood. In het bijzijn van de partners van het team werd de tiende zonneauto gepresenteerd: RED X.

Innoveren op winnend design

Op het eerste gezicht lijkt RED X op zijn voorganger RED Horizon. Wat direct opvalt is dat de vorm, de ‘monohull’ of ‘bulletvorm’, nagenoeg gelijk is. Toch heeft het team een aantal wijzigingen doorgevoerd in de nieuwe zonneauto. Lead Engineer Jessica Bos: “Vorig jaar hebben we voor het eerst een monohull gebouwd en dat is goed bevallen. Zeker op aerodynamisch gebied zijn hier veel voordelen uit te halen, dus hebben we ervoor gekozen dit verder te optimaliseren. Omdat het vorige team een erg goede monohull had ontworpen, zitten de verschillen in de kleinere details dit jaar. Maar vergis je niet, want ook daar is veel winst te behalen.” De exacte wijzigingen wil het team nog niet toelichten.

Uitdagingen genoeg

Tijdens de presentatie werd de zaal meegenomen in een aantal ontwerpuitdagingen. Die gaan over keuze maken en compromissen sluiten. Zo hecht bijvoorbeeld één van de deelteams belang aan een zo groot mogelijk oppervlak van het zonnepaneel. Dit genereert namelijk veel inkomsten en dus energie om de zonneauto op te laten rijden. Daar tegenover staan echter andere teamleden die zich bezighouden met het aerodynamisch design om ervoor te zorgen dat de vorm zo efficiënt mogelijk is en er geen onnodige energie verloren gaat. een grote paneelomvang maakt het voor hen juist moeilijker om hun doel te behalen. In RED X zijn al deze dilemma’s zorgvuldig afgewogen en meegenomen in het ontwerp.

ELS

Op Internationale vrouwendag werd ook nog even stilgestaan bij ELS, de afkorting van het deelteam dat zich voornamelijk bezighoudt met de elektronische systemen in de auto. Ook zij hebben te maken met ontwerp uitdagingen. In het verleden zijn hier al slimme systemen voor bedacht die - heel toepasselijk - ook allemaal een vrouwennaam dragen. Zo kennen zij Daphne, Vivianne en ook Jasmine. De laatste ‘dame’, de zelf ontwikkelde motor controller, speelde een grote rol in de overwinning tijdens Solar Challenge Marokko. Een motor controller is een standaard onderdeel van een personenauto en zorgt ervoor dat de stroom goed door de motor loopt. De elektromotor levert de roterende kracht die de auto op de juiste snelheid vooruit beweegt. Ook dit jaar worden alle systemen weer opnieuw doorontwikkeld om strategische voordelen te behalen tijdens de Bridgestone World Solar Challenge.

Design presentatie Solar Team Twente

RED X

Wat de naam RED X voor het team betekent werd ook toegelicht door Bouwman: “Dit is natuurlijk de tiende editie van Solar Team Twente, de tiende keer dat een team van gemotiveerde studenten zich inzetten om te innoveren op het gebied van duurzame mobiliteit. Ook symboliseert X de vier disciplines binnen ons team die ondanks alle uitdagingen samen tot een middelpunt komen. Alles wat vandaag gepresenteerd is door het team is met ons doel voor ogen. Om de tiende zonneauto van Solar Team Twente in de tiende maand van het jaar, als nummer één te finishen. Met RED X gaan wij het doen.”

Over Solar Team Twente

Solar Team Twente bestaat uit twintig studenten van Saxion Hogeschool en Universiteit Twente. Naast de studenten bestaat het solarteam uit het sterke netwerk van meer dan 160 partners. Samen beoefent het solarteam topsport en bouwen zij de meest efficiënte zonneauto ter wereld. Het team gelooft in het motto “Challenge triggers innovation”. Daarom neemt Solar Team Twente in oktober 2023 deel aan de Bridgestone World Solar Challenge. Enerzijds met het doel om de race te winnen en anderzijds om aandacht te creëren voor de mogelijkheden van zonne-energie.

Meer info: www.solarteam.nl 
Foto's: Cas van Laar