HomeNieuwsRinke Zonneveld benoemd tot lid Raad van Toezicht Universiteit Twente

Rinke Zonneveld benoemd tot lid Raad van Toezicht Universiteit Twente

Rinke Zonneveld treedt met ingang van 1 januari a.s. toe tot de Raad van Toezicht van de Universiteit Twente. Dat heeft de minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap, Robbert Dijkgraaf, besloten. De benoeming is voor een periode van vier jaar. Hij volgt Joep van Beurden op, die sinds 1 januari 2016 deel uitmaakte van de RvT.

Over Rinke Zonneveld

Sinds september 2022 is Rinke Zonneveld CEO van Invest-NL, de nationale financierings- en ontwikkelingsinstelling. Invest-NL is opgericht om de grote maatschappelijke transities te financieren en te realiseren en te zorgen voor een beter investeringsklimaat voor innovatieve bedrijven.

Rinke begon zijn carrière bij het Ministerie van Economische Zaken en Klimaat, waar hij onder meer directeur Industriebeleid ai en directeur Ondernemerschap was. Eind 2013 werd hij oprichtend directeur van InnovationQuarter, de regionale ontwikkelingsmaatschappij voor Zuid-Holland. Hij heeft de afgelopen jaren vele toezichthoudende, bestuurlijke en adviserende rollen vervuld bij onder meer kennisinstellingen, campusorganisaties, innovatieprogramma’s en in de financiële sector.

Rinke Zonneveld (19 januari 1971) is afgestudeerd als ontwikkelingseconoom aan de Vrije Universiteit in Amsterdam en heeft postdoctorale opleidingen gevolgd aan onder meer het Nederlandse Instituut voor Internationale Betrekkingen Clingendael en aan Harvard Kennedy School (Cambridge VS).

Rol van universiteiten

Rinke Zonneveld over zijn benoeming: “Ik geloof in de cruciale rol die universiteiten moeten spelen bij het vinden van de juiste antwoorden en oplossingen voor de grote uitdagingen waar onze huidige samenleving voor staat. Van het tegengaan van klimaatverandering tot betaalbare gezondheidszorg en het bijdragen aan een eerlijke, duurzame, inclusieve en digitale samenleving: door de knapste koppen op te leiden, baanbrekend onderzoek te doen en een nieuwe generatie te inspireren met een ondernemende houding. Daarom vervul ik graag de rol van toezichthouder bij de Universiteit Twente.”

Sylvia Butzke, voorzitter van de Raad van Toezicht over de benoeming: “Wij zijn verheugd met het toetreden van Rinke Zonneveld tot de Raad van Toezicht. Rinkes achtergrond en ervaring op het snijvlak van bedrijfsleven, overheid en de kennissector vormen een waardevolle toevoeging aan onze Raad. Rinke brengt een groot netwerk bij beleidsmakers in Nederland mee en een gedegen financiële achtergrond. Ik ben ervan overtuigd dat Rinke vanuit zijn visie op de rol van universiteiten en zijn open en leergierige houding een substantiële bijdrage gaat leveren aan onze universiteit. Wij wensen hem heel veel succes en plezier toe in deze nieuwe rol.”

Over de Raad van Toezicht

De Raad van Toezicht heeft als taken het toezicht houden op het bestuur en beheer van de universiteit in haar geheel, het toezien op naleving van de geldende wettelijke voorschriften en het adviseren van het College van Bestuur. Ook vervult de Raad van Toezicht de leidinggevende rol voor het College van Bestuur. De Raad van Toezicht van de Universiteit Twente bestaat uit vijf personen. De RvT bestaat verder uit Ir. S. (Sylvia) Butzke (voorzitter), Prof.dr.-ing. M. (Matthias) Wessling, Ir. N. (Nienke) Boersma en prof.dr. J.L.L. (Jan) Kimpen. De RvT wil Joep van Beurden bedanken voor zijn grote inzet in de afgelopen acht jaar.

L.P.W. van der Velde MSc (Laurens)
Woordvoerder College van Bestuur (CvB)