HomeNieuwsUniversiteit Twente verkoopt het ITC pand aan Rijksvastgoedbedrijf

Universiteit Twente verkoopt het ITC pand aan Rijksvastgoedbedrijf

De Universiteit Twente heeft het faculteitsgebouw aan de Hengelosestraat 99 in Enschede verkocht aan het Rijksvastgoedbedrijf. Momenteel is het ITC, de Faculteit Geo-Information Science and Earth Observation, nog gevestigd in het gebouw. Begin 2023 verhuist de faculteit naar gebouw de Langezijds op de campus van de Universiteit Twente. Daarmee komt het gebouw aan de Hengelosestraat beschikbaar. Met de verkoop aan het Rijksvastgoedbedrijf krijgt het gebouw op termijn een nieuwe invulling met verschillende rijksdiensten, na een volledige herontwikkeling van het gebouw.

De UT is verheugd met de verkoop van het ITC pand aan het Rijksvastgoedbedrijf. Het pand blijft zo beschikbaar binnen het publieke domein. Door de invulling met verschillende rijksdiensten draagt de locatie ook weer bij aan de werkgelegenheid in de stad en omgeving van Enschede.

Nico-Tom Pen over de overname: “Met het Rijksvastgoedbedrijf hebben we goede afspraken kunnen maken. Zo hoeft het ITC slechts één keer te verhuizen en kan de faculteit rechtstreeks vanuit de Hengelosestraat naar de campus overgaan. Door de komst van het ITC naar de campus zal de samenwerking en interactie met andere faculteiten vergemakkelijken. Het levert meer synergie tussen de verschillende onderwijs- en onderzoeksgebieden, maar biedt ook voordelen door het gezamenlijk gebruik van onderwijs- en onderzoeksfaciliteiten, facilitaire diensten, werkplekken en technische onderhoudsdiensten.”

Ook de gemeente Enschede is blij dat het grote, markante gebouw een mooie publieke bestemming blijft houden en verleent alle mogelijke hulp om het ook planologisch allemaal mogelijk te maken.

Peter van Yren, woordvoerder van het Rijksvastgoedbedrijf, zegt over de herontwikkeling van het pand aan de Hengelosestraat: “Het pand – met een oppervlakte van ruim 20.000 m² - gaan we de komende jaren renoveren en verduurzamen. Dat doen we met duurzame energieopwekking en betere isolatie. Het Rijksvastgoedbedrijf koopt vaker panden. Dit doen we omdat kopen op de lange termijn goedkoper is dan huren. Ook kunnen we een gekocht pand sneller verduurzamen. Bij de aankoop van een pand staat maatschappelijke en economische meerwaarde voorop. Dit betekent bijvoorbeeld dat als we het gaan verbouwen, we de materialen van het gebouw hergebruiken. En dat we de onderhoudskosten voor de lange termijn zo laag mogelijk houden. Kortom, we zorgen dat ons vastgoed langer mee gaat voor de toekomst.”

Internationaal vastgoedadviseur Cushman & Wakefield initieerde deze transactie en adviseerde verkoper Universiteit Twente bij de totstandkoming van deze transactie.

Contact:

Bertyl Lankhaar, woordvoerder College van Bestuur Universiteit Twente, M: 06 2002 7435
Peter van Yren, woordvoerder Rijksvastgoedbedrijf, M: 06 1127 4312
Eva Adamowicz, Cushman & Wakefield, M: 06 2171 2143