HomeNieuwsSURGICAL ROBOTICS LAB ONDERDEEL VAN DE HORIZON EUROPA BEURS – RĒGO

SURGICAL ROBOTICS LAB ONDERDEEL VAN DE HORIZON EUROPA BEURS – RĒGO

Het Surgical Robotics Lab van de Universiteit Twente onder leiding van Prof. Dr. Sarthak Misra maakt deel uit van een consortium dat een Horizon Europa-beurs heeft ontvangen. Hun project met de naam: RĒGO is geselecteerd voor financiering in het kader van de oproep: “De grenzen verleggen van robotica-cognitie. Digitale en opkomende technologieën voor concurrentievermogen en geschikt voor de groene deal."

De ambitie van het RĒGO-project is om de volgende generatie AI-aangedreven interactieve miniatuur multi-robotsystemen mogelijk te maken. RĒGO gaat een innovatieve set microscopisch kleine zwermen robots ontwikkelen voor samenwerkingstaken. Deze zwermen worden draadloos aangestuurd door elektromagnetische velden en beheerd door mensen via intuïtieve behendige interfaces en interactieve technieken. Het project zal leiden tot het creëren van toepassingsspecifieke microrobotische zwermen die zich richten op de uitdagingen van minimaal invasieve chirurgische procedures. Daarnaast zullen katalytische zwermen worden bestudeerd op hun potentieel in toepassingen van waterbehandeling.

RĒGO wordt geleid door het CNRS (Frankrijk) en zal partners uit vier EU-lidstaten betrekken die zullen samenwerken om een wetenschappelijke doorbraak te realiseren op het gebied van mens-robot-interactie voor micro-robotica. Andere partners zijn CHU Rennes (Frankrijk), Italian Institute of Technology (Italië), Haption (Frankrijk), Scuola Superiore Sant'Anna (Italië), Inria (Frankrijk) en Helmholtz-Zentrum Dresden-Rossendorf (Duitsland).

Video's

drs. J.G.M. van den Elshout (Janneke)
Persvoorlichter (aanwezig ma-vr)