HomeNieuwsStudententeam UT in internationale competitie biosensoren

Studententeam UT in internationale competitie biosensoren Virusdetectie met fotonica

Ook dit jaar doet een studententeam van de Universiteit Twente mee aan de internationale competitie SensUs. De studenten worden uitgedaagd om een biosensor te ontwikkelen, waarvan ze de werking live moeten aantonen in Eindhoven. De opdracht van dit jaar is actueel: ontwikkel een biosensor die in speeksel minieme hoeveelheden kan aantonen van het influenza A virus H1N1. De demo’s vinden plaats in september, en publieksstemmen tellen ook mee voor de overwinning.

Het UT-team, dat UT+ is genoemd, is een multidisciplinair team van acht studenten: bachelor- en masterstudenten van nanotechnology, technical medicine, health sciences, chemical engineering en international business administration. Het project wordt begeleid door dr. Pep Canyelles Pericàs, prof. Loes Segerink, prof. Sonia García Blanco, dr. Nico Overeem en Raimond Fentrop. Het team wordt gesponsord door het MESA+ Instituut van de UT.

Griepvirus in speeksel

De huidige pandemie heeft duidelijk gemaakt dat er vraag is naar een nieuwe generatie tests, die een virus snel kan detecteren en ‘on-site’: zonder dat het speekselmonster eerst naar een lab hoeft. Het gaat daarnaast om grote hoeveelheden en lage kosten. De opdracht die de studenten dit jaar hebben gekregen, gaat dus over het ontwikkelen van een innovatieve biosensor die het Influenza A virus kan detecteren in speeksel, bij heel lage concentraties. Meer specifiek gaat het om H1N1, dat de Spaanse Griep veroorzaakte in 1918 en de Mexicaanse Griep in 2009.

Gebaseerd op fotonica

Een biosensor is een compact apparaatje dat in staat is om biomarkers te detecteren: signaalstoffen die wijzen op bijvoorbeeld ziekten. Ze maken het bijvoorbeeld mogelijk om tumoren aan te tonen. Voor de detectie van het virus richten de UT-studenten zich op een sensor gebaseerd op licht, een fotonische sensor met daarop zogenaamde microring resonatoren. De studenten werken daarvoor samen met verschillende onderzoeksgroepen op de UT en hebben ook contact gelegd met industriële partners. Voor hun ontwikkelingsplan verzamelen ze feedback van stakeholders zoals medici en epidemiologen.

De SensUs competition wordt jaarlijks georganiseerd door de Technische Universiteit Eindhoven.

Op 3 September demonstreert het team de biosensor, tijdens het SensUs Event 2021. Er zullen vier prijzen zijn: Analytical Performance, Creativity, Translation Potential en Public Inspiration. Voor die laatste prijs wordt later de stemprocedure nog bekendgemaakt.

Het team is te bereiken via begeleider Pep Canyelles Pericàs

ir. W.R. van der Veen (Wiebe)
Persvoorlichter (aanwezig ma-vr)
+31 53 489 4244 | +31 6 12185692