HomeNieuwsInternationale studentendenktank Create Tomorrow in aantocht

Internationale studentendenktank Create Tomorrow in aantocht

Europa’s grootste denktank, georganiseerd voor en door studenten, is in aantocht. Op 27 en 28 mei start het evenement. Deelnemers staat een dag vol inspiratie, entertainment en uitdaging te wachten. De ultieme kans om in een eentonig jaar met studievrienden, huisgenoten of met nieuwe connecties een gave dag te beleven. De real-life challenges zijn bovendien een welkome afwisseling van de studieboeken en online lectures. Het winnende team gaat met de hoofdprijs van 3000 euro naar huis.

Dit jaar brengt een tiental verschillende bedrijven en organisaties een challenge in de denktank. Enkele voorbeelden van de challenges:

• Koopmans Bouw daagt studenten uit om de huizenmarkt opnieuw vorm te geven.
  • De Special Olympics, met volgend jaar het olympisch dorp op de Twentse universiteitscampus, zijn op zoek naar nieuwe ideeën voor het kunnen inzetten van mensen met een beperking bij bedrijven.
  • Zehnder is op zoek naar innovatieve ideeën van studenten over hoe mensen thuis beter kunnen ventileren.
  • TU Delft daagt studenten uit op het bedenken van een nieuw concept om zuiniger met water om te gaan.

Ideeën en oplossingen met impact

Create Tomorrow viert in 2021 een jubileumjaar. De organisatie van het event ligt voor een groot deel in handen van een commissie van studenten van Universiteit Twente en Saxion. Dit jaar onder leiding van voorzitter Esmee Bakker. “We hebben met onze partners de coronacrisis als kans aangegrepen om het concept te versterken”, vertelt ze. “Zo hebben we de denktank, die online via een livestream wordt aangeboden, verbreed naar andere universiteiten. Dit jaar zijn nu ook de 4TU (universiteiten in Delft, Eindhoven en Wageningen, naast de Universiteit Twente), de ECIU universiteiten (14 Europese Universiteiten), Universiteit van Munster én Suriname aangesloten.”

Eline Kikkert, bestuurslid bij founder Student Union, benadrukt hoe leuk en waardevol Create Tomorrow is voor studenten. “Je kan je met studievrienden helemaal storten op een echt vraagstuk en je verdiepen in één van de bedrijven. Deelname aan Create Tomorrow is leerzaam, gezellig en uniek. Je kan met je deelname zomaar een studieproject binnenslepen.”

Jaap Beernink, CEO van Novel-T en juryvoorzitter, over de kracht van de formule: “Als Novel-T zijn we nu voor de derde keer mede-organisator van het event. Deze denktank heeft toekomstgerichte bedrijven net zoveel te bieden als de deelnemende studenten. Het verruimt je blik, je ontmoet jonge mensen en zet je organisatie op niet eerder bedachte sporen en ideeën. Een geweldige win-win dus en een mooie start van innovatieve business.”

Programma vol entertainment en inspiratie

Ook deze editie biedt het programma weer diverse inspirerende sprekers. Bas Timmer, oprichter van Sheltersuits, vertelt over hun wereldwijde missie om daklozen bescherming te bieden. Ex-topschaatser Mark Tuitert vertelt over hoe hij zijn topsportleven inruilde voor het ondernemerschap. Ook staat er verrassend entertainment op het programma van illusionist Niels Houtepen.
En niet te vergeten: de host van de dag, Diederik Jekel. Deze alumnus van de Universiteit Twente is oud-deelnemer van Create Tomorrow, en kennen we als natuurkundige, wetenschapsjournalist en zijn rol in o.a. Beat the Champions en RTL Boulevard.

Inspirerend (voor)programma op vier thema’s

Om studenten een optimale voorbereiding te geven op hun challenge is op 27 mei een voorprogramma. Tijdens deze sessies duiken ondernemers, onderzoekers en professionals de diepte in op vier thema’s: connected healthcare, future industries, energy transition en smart cities. Het programma van 27 mei is kosteloos toegankelijk voor professionals, ondernemers en geïnteresseerden. Het programma voor beide dagen is ook te bezoeken via het platform van de Dutch Innovation Days