HomeNieuwsTerugblik: van Torentje naar Torentje

Terugblik: van Torentje naar Torentje

De afgelopen twee weken zetten in totaal twaalf politieke kopstukken koers naar de UT-campus. Op uitnodiging van de regionale krant Tubantia en de Universiteit Twente deelden zij in de serie 'van Torentje naar Torentje' hun politieke idealen. Een terugblik.

De lijsttrekkers lieten zich de afgelopen twee weken flink aan de tand voelen vanuit een speciaal ingerichte studio. Vanwege corona was er geen fysiek publiek, maar wel goedgevulde virtuele tribunes vanwaar kiezers, waaronder veel UT-studenten en -medewerkers, volop hun vragen stelden. Ervaren interviewers als anchor Sander Schimmelpenninck, Martha Riemsma (hoofdredacteur Tubantia) en Peter-Paul Verbeek (techniekfilosoof van de UT) leidden de gesprekken.

De interviews leverden serieuze, opvallende en grappige momenten op. Van Jesse Klaver die niet weet dat een groot deel van de regio al glasvezel heeft tot nieuwkomer Laurens Dassen die met Volt populair bleek op de UT en Mark Rutte die vertelde zijn plek nog niet te willen afstaan.

UT-student Timon Metz bevraagt Wopke Hoekstra

Sander Schimmelpenninck, Sigrid Kaag, Peter-Paul Verbeek

De eerste woensdag was superwoensdag. Met in de ochtend Sigrid Kaag (D66) te gast en aan het einde van de middag een gesprek met VVD-lijsttrekker Mark Rutte vanuit Den Haag. UT-student Timon Metz, de eerste minister-president van het Studentenkabinet, vroeg aan Rutte wat een goed moment is om te stoppen. Nog lang niet, zo bleek uit het antwoord van de minister-president. „Als de energie en de hongerigheid om het land verder te helpen er niet meer is, moet je stoppen.” Hij stelde zichzelf de vraag: heb ik het nog? „Heb ik nog de energie om verder gaan in de strijd tegen corona en daarna? Het antwoord is een overtuigende ‘ja’ geworden.”

Nieuwkomer Volt populair op UT

Tussen de bekende namen afgelopen twee weken ook nieuwkomer Laurens Dassen. Hij hoopt met zijn partij Volt voor het eerst in de Tweede Kamer te komen. In de peilingen staat hij op drie zetels, de pro-Europa partij is vooral populair onder jongeren. Ook op de UT. De uitzending met Volt werd via de livestream van de UT het meest bekeken van allemaal.

Laurens Dassen van Volt

De gesprekken met de lijsttrekkers zijn integraal terug te kijken op het nieuwe live-platform van de UT.

Op de website van Tubantia vind je een uitgebreide terugblik en korte videofragmenten van bijzondere of grappige momenten.

Achter de schermen in de Waaier

De studio in de Waaier

Podcasts

Ook zijn er van Torentje naar Torentje podcasts geproduceerd door de UT, voor wie aan alleen audio genoeg heeft en de interviews rustig wil terug luisteren.

J.C. Vreeman (Jochem)
Persvoorlichter (aanwezig ma-vr)