HomeNieuwsRevolutionair ontwerp Solar Team Twente: pijlvormige zonneauto op drie wielen

Revolutionair ontwerp Solar Team Twente: pijlvormige zonneauto op drie wielen

Solar Team Twente heeft de eerste ontwerptekeningen van de nieuwe Twentse zonneauto prijsgegeven. Dit jaar kiest het team voor een revolutionair ontwerp. De nieuwe zonneauto is pijlvormig en krijgt slechts drie wielen.

De zonneauto’s van Solar Team Twente worden ontworpen voor de tweejaarlijkse Bridgestone World Solar Challenge in Australië, waarin studententeams vanuit de hele wereld strijden om het wereldkampioenschap. De reglementen voor de zonneauto’s wijzigen elk jaar, om zo studenten te stimuleren om te blijven innoveren. De race in Australië is dit jaar afgelast, maar de bouw van een winnende zonneauto gaat door.

De zonneauto gaat drastisch afwijken van de voorgangers. De nieuwe reglementen van de race openden veel mogelijkheden voor het ontwerp. De zonneauto's uit het verleden leken visueel erg veel op elkaar doordat de meesten het catamaranontwerp toepasten. “Deze keer gingen we voor een ander concept, dat het team erg uitdaagde om een innovatief ontwerp te maken,” zegt aerodynamica ingenieur Tim Traas. “Innovaties op het gebied van zonneracen hebben veel toepassingen bewezen in verschillende industrieën. Lightyear One is daar één van de beste voorbeelden van.”

Scherpe pijl

De nieuwe auto krijgt de vorm van een scherpe pijl. Terwijl de mechanische onderdelen van de auto bepalen of je de race uitrijdt, bepalen de aerodynamische eigenschappen hoe efficiënt en snel je dat doet. De luchtweerstand bepaalt hoeveel energie je nodig hebt om te rijden. De vorm van de auto heeft veel invloed op de luchtstroom rondom de auto en daarmee ook op de luchtweerstand. Hoe lager de luchtweerstand, hoe minder energie je nodig hebt en hoe sneller je kunt rijden. De nieuwe auto heeft een luchtweerstand die te vergelijken is met die van een Grolsch bierflesje.”

Het team moest zorgvuldige ontwerpkeuzes maken. Met name de keuze tussen een driewielig concept en een vierwielig concept was een grote uitdaging, net als de keuze tussen het catamaranconcept en het nieuwe ‘monohull’ concept. Dit laatste heeft een pijlvormig ontwerp. Een driewielig concept zorgt voor minder rol- en luchtweerstand dan een vierwielig concept. Ook het nieuwe monohull concept biedt veel aerodynamische voordelen. In de monohull bevinden de wielen zich in één kuip in plaats van in twee, zoals bij het catamaranconcept. Monohull biedt een hogere stabiliteit bij het gebruik van een driewielig ontwerp.

Paspop

Solar Team Twente is een interdisciplinair team waarin de teamleden nauw moeten samenwerken om de meest efficiënte en betrouwbare auto te realiseren. “Het ontwerpen zelf was geen grote uitdaging, maar de complexiteit van het hele proces wel. Alle disciplines moeten goed op elkaar afgestemd worden,” legt ingenieur Paul Heineman van het team uit. “Je wilt de best mogelijke aerodynamische vorm met voldoende ruimte voor alle technische componenten, zoals de ophanging en de accu. Je hebt ook voldoende oppervlakte aan de bovenkant nodig om de ongeveer vier vierkante meter aan zonnecellen te huisvesten. En tot slot moet de paspop PVC Pat moeiteloos in de auto passen.” Voorheen konden teams met kleinere coureurs een kleinere auto bouwen. Met de introductie van de paspop met een lengte van twee meter kunnen zelfs lange Nederlanders in de auto.

Alternative race?

Momenteel bouwt het team een testversie van de auto. Daarin worden de mechanische en elektrische onderdelen getest. Na eventuele aanpassingen start de laatste fase de bouw van de zonneauto. Solar Team Twente presenteert de auto in juni. Door de afgelasting van de  race in Australië werkt het team ondertussen samen met andere solar teams hard aan het organiseren van een alternatieve race.

J.C. Vreeman (Jochem)
Persvoorlichter (aanwezig ma-vr)