HomeNieuwsTwentse ademhalingstrainer genomineerd voor Klokhuis Wetenschapsprijs

Twentse ademhalingstrainer genomineerd voor Klokhuis Wetenschapsprijs

De Twentse ademhalingstrainer is één van de tien genomineerden voor de Klokhuis Wetenschapsprijs. De trainer is een uitvinding van UT-onderzoeker Geke Ludden en ontwerper Hellen van Rees. Voor de ontwikkeling werkte het team van experts van de Universiteit Twente en Saxion nauw samen met Medisch Spectrum Twente, Ziekenhuis Groep Twente, het Deventer Ziekenhuis en Menzis.

Verkeerd ademen

Disfunctioneel ademhalen bij kinderen betekent letterlijk dat ze verkeerd ademen. Er wordt vaak meer lucht ingeademd dan dat er uitgeblazen wordt, waardoor een kind benauwd wordt. En dat gebeurt als ze in beweging zijn, bijvoorbeeld tijdens het spelen. Nu wordt de diagnose op de afdeling kindergeneeskunde gesteld en geeft de kinderfysiotherapeut ademhalingsoefeningen mee die kinderen tijdens het sporten kunnen gebruiken. Met het door Geke en Hellen ontworpen shirt wordt er gekeken of het mogelijk is om kinderen zonder tussenkomst van een professional feedback te geven over hun ademhaling.

Training van ademhaling

Astma en dysfunctionele ademhaling zijn veel voorkomende oorzaken van benauwdheid bij kinderen. Training van ademhaling in de thuissituatie kan ervoor zorgen dat kinderen minder benauwd zijn. De ademhalingstrainer maakt directe therapeutische ondersteuning hierbij mogelijk. Daarmee verplaatsen ze de diagnostiek en uiteindelijk de behandeling zoveel mogelijk naar de thuissituatie. Als een kind naar de poli komt, gaat het namelijk bijna altijd goed en dat geeft een vertekend beeld. Het vaststellen van symptomen in de thuissituatie geeft een veel beter inzicht in de ademhalingsproblemen en wanneer die voorkomen.

Stem op jouw favoriete onderzoek
Stemmen doe je hier
Het publiek kan stemmen op hun favoriete genomineerde. Dat kan tot dinsdag 9 november, 12 uur.

Over de Klokhuis Wetenschapsprijs

De Klokhuis Wetenschapsprijs is een initiatief van In Science, dat samen samen met het Klokhuis het meest interessante en relevante wetenschappelijk onderzoek voor kinderen van 9 t/m 12 jaar bekroond met een prijs. Dit jaar waren er meer dan zestig aanmeldingen voor een nominatie. Aan het winnende onderzoek wordt een aflevering van Het Klokhuis gewijd. De Klokhuis Wetenschapsprijs wordt uitgereikt op woensdag 10 november tijdens de junior opening van het In Science festival.

L.P.W. van der Velde MSc (Laurens)
Woordvoerder College van Bestuur (CvB)