HomeNieuwsITC compenseert CO2 uitstoot vluchten

ITC compenseert CO2 uitstoot vluchten

De faculteit ITC compenseert vluchten met het neutraliseren van de CO2 voetafdruk. Vluchten via KLM, Air France en Delta Air Lines zijn sinds 1 oktober 2018 gecompenseerd door middel van een herbebossingsproject. De vluchten van overige vliegmaatschappijen (bijvoorbeeld voor interne vluchten) worden ook vanaf dezelfde datum met terugwerkende kracht gecompenseerd.

Er is voor deze overige vluchten gekozen voor twee projecten in Rwanda (veilig watertoegang en schonere kookovens). De compensatie voor vluchten sluit aan bij het streven van het ITC om een duurzame, CO2 neutrale organisatie te zijn.

Decaan Freek Van der Meer

“De twee gekozen projecten hebben een directe impact op lokale gemeenschappen; het helpt ze te verduurzamen. Duurzaamheid raakt nauw aan de missie van ITC. Het jaar 2020 dwong ons tot nieuwe manieren van werken. De toekomst bestaat uit een hybride vorm van werken, deels online en deels fysiek bij elkaar, waardoor weer minder vliegverkeer plaatsvindt.”

Decaan Freek Van der Meer

Lisa Timmerman (Business Controller) vult aan: “We zijn ook bezig om de vluchten van 2020 te compenseren. Er is uiteraard veel minder gevlogen, maar je ziet dat er toch in het eerste kwartaal van 2020 nog behoorlijk veel is gevlogen. Het project daarvoor wordt nog uitgekozen.”

Lisa Timmerman

We hebben niet alleen CO2 gecompenseerd, maar met deze projecten maken we ook daadwerkelijk het leven van mensen lichter.

Lisa Timmerman

De Universiteit Twente is op verschillende terreinen actief als het gaat om duurzame initiatieven. Duurzaamheid is een belangrijk thema in de strategie van de universiteit, Shaping2030. Er is extra capaciteit vrijgemaakt om universiteitsbreed initiatieven te ondersteunen met expertise op het gebied van milieu en duurzaamheid. Ook werken diensten en faculteiten nauw samen om energiebesparing op de campus te realiseren. Op wetenschappelijk gebied is de UT actief binnen de duurzaamheidsdoelstellingen van de VN onder het thema: 'Engineering for a resilient world'.

R. Kwakman MSc (Robin)
Communicatieadviseur (Faculteit ITC)