HomeNieuwsCoronavirus update: verlenging thuiswerksituatie

Coronavirus update: verlenging thuiswerksituatie

Het kabinet heeft gisteren besloten alle coronamaatregelen in Nederland te verlengen tot en met dinsdag 28 april. Het verbod op evenementen blijft tot 1 juni van kracht. In de week voorafgaand aan 28 april beoordeelt het kabinet wat er nodig is voor de periode daarna.

De verlenging is noodzakelijk om de verspreiding van het coronavirus te kunnen controleren, kwetsbare groepen te beschermen en ervoor te zorgen dat zorgverleners en ziekenhuizen de grote druk aankunnen.

Gebouwen blijven gesloten

De openstelling van UT-gebouwen blijft ten minste tot en met 28 april hetzelfde: de gebouwen zijn gesloten en medewerkers en studenten werken thuis. De RIVM-richtlijnen zijn leidend. Vanuit het oogpunt van beheersbaarheid en veiligheid worden bestaande autorisaties op toegangspassen voor de gebouwen ingetrokken. Er is een tijdelijke procedure voor incidenteel urgente toegang

In een aantal gevallen zijn er uitzonderingen op de algehele sluiting: zo helpen medewerkers van het TechMed Centrum hun collega’s in de zorg met de extra vraag die momenteel op hun af kom. Ook in het NanoLab vindt een beperkt aantal onderzoeksactiviteiten plaats, die vanwege hun urgente karakter doorgang moeten vinden. Daarover vindt momenteel zorgvuldige afweging plaats, in samenspraak met de faculteiten. Veiligheid is daarbij een belangrijke randvoorwaarde.

Online onderwijs tenminste tot 1 juni

Voor het onderwijs heeft de verlenging van maatregelen van het Rijk geen directe gevolgen: zoals reeds aangekondigd wordt tot 1 juni uitsluitend online onderwijs aangeboden. Wanneer in de tussentijd de overheidsvoorschriften versoepeld worden, wordt bekeken welke fysieke onderwijsactiviteiten er mogelijk zijn op de universiteit.

Studenten die niet thuis kunnen studeren, kunnen tijdens kantooruren (van 8.00 uur tot 18.00 uur) gebruik maken van de daarvoor ingerichte ruimtes op de benedenverdieping van de Spiegel. Er is een beperkt aantal werkplekken beschikbaar.

Veilig, gezond en prettig thuiswerken

De verlengde periode van thuiswerken betekent dat we nog meer aandacht moeten hebben voor veilige, gezonde en prettige werkomstandigheden thuis. Voor sommige medewerkers geldt dat ze in overleg met hun leidinggevenden opnieuw moeten kijken hoe zij hun werk kunnen voortzetten vanuit huis. Op korte termijn hopen we daar meer ondersteuning voor te kunnen bieden. Informatie daarover volgt via de medewerkersportal. De bestaande tijdelijke verlofregeling wordt in ieder geval voortgezet tot en met 28 april.

Momenteel is de drempel voor persoonlijke aandacht wellicht wat groter, doordat we elkaar niet fysiek ontmoeten. Tegelijkertijd is het misschien wel nog belangrijker dat we goed op elkaar en op onszelf passen. Bespreek met elkaar als er wat is. Studenten met problemen kunnen terecht bij hun studieadviseur, die hen op verschillende wijzen kan ondersteunen.

Meer informatie

Op www.utwente.nl/wall houden we je op de hoogte van de persoonlijke ervaringen vanuit de UT-gemeenschap. Voor meer gedetailleerde informatie en antwoorden op alle andere mogelijke vragen kan je terecht op www.utwente.nl/nl/corona. Mocht je daar geen antwoord vinden op je vraag, dan kan je een mail sturen aan info@utwente.nl.

L.P.W. van der Velde MSc (Laurens)
Woordvoerder College van Bestuur (CvB)