HomeNieuwsGrootste estafetteloop ter wereld: De Batavierenrace afgelast

Grootste estafetteloop ter wereld: De Batavierenrace afgelast

Dit jaar zou de 48e editie van de Batavierenrace, de grootste estafetteloop ter wereld, plaatsvinden op 1 en 2 mei 2020. Echter, in de strijd om het coronavirus onder controle te houden, heeft de overheid besloten om alle evenementen tot 1 juni te verbieden. De Batavierenrace, waar ruim 12.000 studenten bijeenkomen, geeft hier uiteraard gehoor aan. Het is voor het eerst in de bijna 50 jaar durende geschiedenis van het evenement, dat de race en het aansluitende feest afgelast worden.

In 1973 namen zo’n 600 studenten deel aan de eerste Batavierenrace. In navolging van de Batavieren, die in 50 voor Christus op vlotten de Rijn afzakten, werd voor de Batavierenrace dezelfde route gekozen: van Nijmegen naar Rotterdam. Vanwege infrastructurele problemen is het traject het jaar daarna echter verplaatst. Sinds 1974 lopen de studenten vanuit Nijmegen, via Duitsland en de Achterhoek naar de campus van de Universiteit Twente.

De grootste estafetteloop ter wereld

In de loop der jaren is het deelnemersaantal van de race sterk toegenomen. Hierdoor staat de Batavierenrace sinds 28 april 2012 genoteerd in het Guinness Book of Records als 's werelds grootste estafetteloop, met 8509 deelnemers. Met ruim 8400 ingeschreven deelnemers leek de race ook dit jaar goed gevuld te zijn. Aansluitend aan de race wordt normaliter ook het grootste studentenfeest van de Benelux gehouden op de campus van de Universiteit Twente, waar naar schatting ruim 12.000 studenten uit binnen- en buitenland op afkomen.

De race

Teams binnen de Batavierenrace bestaan uit 25 studenten. De race is namelijk opgedeeld in 25 etappes: 16 heren etappes en 9 vrouwen etappes. De race begint vrijdagavond in Nijmegen en de ploegen lopen via Duitsland en de Achterhoek door tot ze zaterdagmiddag in Enschede aankomen. De totale afstand van de race bedraagt 175 km. Binnen de race is er ook een speciaal klassement voor het snelste team van iedere universiteit, de Topicus Universiteitscompetitie, dat de status van een Nederlands Studenten Kampioenschap heeft. De deelnemers moeten ingeschreven staan bij een Hogeschool of Universiteit, dit mag ook als PhD student zijn. Op deze manier blijft de Batavierenrace een echt studentenevenement.

Mond-en-klauwzeer crisis 2001

Dit is de eerste editie sinds de oprichting van de Batavierenrace dat de estafetteloop en het aansluitende feest volledig afgelast zijn. Echter, door de MKZ uitbraak in 2001 is de estafetteloop in dat jaar ook afgelast. MKZ komt voor bij evenhoevige dieren zoals runderen en varkens en verspreidt zich heel gemakkelijk door de lucht en via aanraking. Omdat de race langs veel weilanden komt, werd het niet toegestaan om zo’n grote groep deelnemers de route te laten lopen. Tijdens de 29e editie is daarom alleen het aansluitende feest op de campus van de Universiteit Twente gehouden.

Voor meer informatie, beeldmateriaal of een interview kunt u contact opnemen met de Commissaris PR & Media, Marko Groffen.

drs. J.G.M. van den Elshout (Janneke)
Persvoorlichter (aanwezig ma-vr)