HomeNieuws‘Onderwijsinnovatie is een gedeelde verantwoordelijkheid’

‘Onderwijsinnovatie is een gedeelde verantwoordelijkheid’ ECIU high-level conference

Speak up, let’s be bold and dare to dream. Met deze woorden opende Victor van der Chijs, voorzitter College van Bestuur van de UT en ECIU voorzitter, het eerste high-level event on the Future of European Universities. In het Brusselse Palais des Académies volgden 150 deelnemers de paneldiscussie over de toekomst van universiteiten.

Een groene kaart of een rode in de lucht. Het publiek laat weten het eens of oneens te zijn met de stellingen die moderator Charlotte van Velthoven de zaal in slingert. Het begin is makkelijk. ‘Wie denk dat België Europees Kampioen wordt?’ Later gaat het de diepte in. Liever impact maken of een degree halen? Het publiek doet mee. Niet alleen met de gekleurde kaarten. Ook via Twitter komen vragen binnen.

Het panel dat aan de slag gaat met drie stellingen bestaat uit Per Michael Johansen, Rector Aalborg University, Magne Bartlett, student University of Stavanger and Board Member ECIU University, Elena Tegovska, Team Leader Higher Education and Erasmus+, DG Education, Youth, Sport and Culture en Anna Panagopoulou Director Common Implementation Centre, DG Research & Innovation.

De spreekstalmeester trapt af. ‘Is Europe ready to truly innovate its higher education? Is Europe ready to support new types of educational innovations? ‘De stap van wel een degree naar helemaal geen degree is wel heel groot’, zegt Elena Tegovska. ‘We zullen dat stap voor stap moeten bekijken. Neemt niet weg dat het interessant is om alle verschillende ideeën te horen.’ Per Michael Johansen: ‘Het gaat om een nieuwe structuur. Dat zal aanvankelijk een combinatie zijn traditionele instellingen en innovatieve.’

Studenten en onderzoek

Dan gaat het over onderzoek. De Europese universiteiten richten zich nu vooral op het onderwijs, maar wat doen ze op wetenschappelijk gebied? Van Velthoven: ‘European universities need a research mission to be full-fledged universities. Moreover, they are perfectly placed to raise the competitiveness of the European Research Area. How should this research support look like? Magne Barlett: ‘Ik mis een mogelijkheid voor studenten om betrokken te raken bij onderzoek.’ Anna Panagopoulou: ‘Daar zijn wel veel ideeën voor en dat kan zeker een onderdeel worden in een volgende research programma.’ Per Michael Johansen: ‘Bij veel universiteiten zijn er voor studenten al opties om onderzoek te doen. Het lijkt me raadzaam om deze platforms te bekijken.’

‘Jullie succes is ons succes’

Themis Christophidou, Director-General voor Onderwijs, Jeugd, Sport en Cultuur hield ter inleiding van de conferentie een keynote.

‘ECIU is ontzettend enthousiast. Het zegt veel dat jullie je al een universiteit noemen en geen alliantie of iets dergelijks. Jullie zijn geselecteerd omdat jullie risico durven te nemen om onbekende paden te bewandelen. Is Europe ready? Yes! Europe is on board.

Het is nu tijd om te leveren en om ondersteuning aan te vragen bij de fondsen en nationale overheden. Op die manier planten we zaadjes in vruchtbare grond, zodat we oogsten voor een lange termijn. Droom groot, streef ambitie na en heb een visie voor de lange termijn.

We zijn onder de indruk van challenge-based learning en de link naar de Sustainable Development Goals. We zien grote potentie in de micro-credentials. Het is een antwoord op de behoefte van onze samenleving. De komende maanden buigen wij ons over de kwaliteitsbewaking van een European Degree en over een EU framework voor micro-credentials.

Wij werken met jullie. Stap voor stap. Jullie succes is ons succes. Jullie zijn een rolmodel. Er ligt een plan, breng het in praktijk en wees ook hier de grote innovator die jullie altijd zijn geweest.

Funding

De laatste vraag gaat over funding. Hoe zou een integral financial model for European universities eruit zien? ‘Een duidelijk budget is er momenteel nog niet’, zegt Elena Tegovska. ‘We hopen dat deze universiteiten als pioniers ook het eigen nationale niveau meekrijgen in de onderwijsontwikkeling.’ Anna Panagopoulou: ‘Het is ook aan de lidstaten om mee te denken. Dat zij zich realiseren dat het een gedeelde verantwoordelijkheid is om het hoger onderwijs te innoveren.’

‘Wat duidelijk is na vandaag’, vat de moderator samen, ‘is dat de Europese universiteiten elkaar niet als concurrent moeten zien. Een open mind is nodig en samenwerking. Ook is duidelijk dat Europa aan boord is, maar dat funding een issue is. De nationale lidstaten zullen ook een duit in het zakje moeten doen. Tot slot. Nog een laatste vraag: wie wil er napraten onder het genot van een drankje?’ Niet moeilijk. Het is groen alom.

Lees ook het artikel op U-Today: 'Foster cooperation'.