HomeNieuwsRoboTeam Twente gekwalificeerd voor WK robotvoetbal

RoboTeam Twente gekwalificeerd voor WK robotvoetbal

RoboTeam Twente, een van de studententeams van de Universiteit Twente, mag voor de vierde keer op rij deelnemen aan het hoogste niveau robotvoetbal, de RoboCup 2020. Vanaf 23 juni zal het team in het Franse Bordeaux een gooi doen naar het kampioenschap voor de Small Size League. Met de kwalificatie is Twente wederom vertegenwoordigd in de hoogste divisie.

Wereldtop

Kwalificatie betekent dat de Twentse studenten behoren tot de absolute wereldtop. Casper de Regt, teammanager van RoboTeam Twente, is enthousiast: β€œDat wij nu alweer gekwalificeerd zijn, betekent dat onze innovaties van een hoog niveau zijn. Daarmee laten wij ook zien dat Nederland en de regio Twente een belangrijke, internationale rol spelen in de ontwikkeling van robots en kunstmatige intelligentie.”

De RoboCup

De RoboCup is een internationale conferentie gericht op robotica en kunstmatige intelligentie, waar ook het wereldkampioenschap robotvoetbal wordt gehouden. Het doel van de RoboCup is om in 2050 een team van robots te laten winnen van de menselijke wereldkampioen. In dezelfde categorie als RoboTeam Twente doen er teams uit Duitsland, Iran, Japan en China mee.

Over RoboTeam Twente

RoboTeam Twente is een initiatief van studenten van de Universiteit Twente en Saxion Hogeschool, dat zich richt op het bouwen van voetbalrobots en de aansturing daarvan. Het team bestaat uit zestien studenten van verschillende studies, waarvan een deel hun studie stil zet om zich volledig te richten op de ontwikkeling van de robots. RoboTeam Twente heeft op vorige edities van de RoboCup al mooie resultaten behaald, waaronder een 5e plek in 2019.

K.W. Wesselink - Schram MSc (Kees)
Wetenschapscommunicatiemedewerker (aanwezig ma-vr)